Het aanstaande Eurovisie Songfestival is de traagste editie in de recente geschiedenis. De helft van alle nummers zit onder de 114 BPM (Beats Per Minute), de maat die het tempo van een nummer aangeeft. In de afgelopen vijftien jaar is het BPM niet zo laag geweest. Dat blijkt uit een analyse van Pointer met gegevens van Spotify.

De online muziekdienst meet van elk nummer een aantal eigenschappen, waaronder het tempo. Sinds het Songfestival van 2005 staan de playlists met alle nummers (inclusief de halve finalisten) vrijwel compleet op Spotify.

Uit die gegevens blijkt dat een typisch Songfestival-nummer minstens 125 BPM heeft. Dat is dus elf tellen per minuut vlotter dan de editie van dit jaar. De snelste editie van het Songfestival in de afgelopen jaren is die van 2007. Finland was in dat jaar het gastland, omdat de opzienbarende act Lordi het jaar daarvoor won.

Bekijk hier hoe we deze gegevens uit Spotify hebben opgevraagd.

Het Songfestival van 2019 kent drie uitzonderlijk trage deelnemers, waaronder de Nederlander Duncan Laurence (72 BPM), de Roemeense Ester Peony (72 BPM) en de Duitse S!sters (71 BPM). Duncan voert deze week overigens ook het traagste Nederlandse nummer in de afgelopen 15 jaar op.

Je hoort het er niet direct aan af, maar het nummer SCREAM van de Rus Sergey Lazarev is het snelste met maar liefst 184 tellen per minuut.

In de recente geschiedenis van het Songfestival heeft Eduard Romanyuta uit Moldavië (2015) het hoogste tempo gehaald met 206 BPM. Trijntje Oosterhuis kwam in datzelfde jaar dicht bij dat tempo in de buurt met Walk Along (172 BPM). Het traagste nummer is in 2014 door de Montenegrijn Sergej Cetkovic gezongen met 47 BPM.

Dansbaarheid

Spotify meet ook de dansbaarheid van een nummer. Zodra een nummer een hoog tempo heeft, stabiel ritme en een sterke beat, dan krijgt dat liedje een hoge dansbaarheids-score. Dit getal ligt tussen de 0 (niet dansbaar) en 1 (erg dansbaar).

Niet heel verrassend is dat het eerder genoemde trage nummer van Sergej Cetkovic ook het minst dansbare liedje in de recente geschiedenis is. Daarentegen is Woki Mit Deim Popo van Trackshittaz uit Oostenrijk (2012) het meest dansbaar.

Wil je dit jaar lekker met de voeten van de vloer? Luister dan naar het Sloveense nummer Sebi van Zala Kralj & Gašper Šantl. Zit je liever stil op de bank? Dan heeft de Servische Nevena Bozovic met Kruna een fijn luisterliedje voor je.

Het meest dansbare Nederlandse nummer is wellicht een verrassing: Calm After The Storm van The Common Linnets (2014). Het minst dansbare nummer uit Nederland is Birds van Anouk uit 2013.

Tekst in balans met muziek

Hoeveel gesproken tekst in combinatie met muziek er in een nummer zit, is ook te achterhalen. Hoe hoger deze score, hoe dichter dit nummer tegen rap aanzit.

Heb je een voorbeeld nodig bij bovenstaande uitleg? Luister maar eens naar het Tsjechische Gipsy.cz uit 2009. Je hoort dat er enorm veel woorden in snelle opvolging worden uitgesproken. You And Me van de Nederlandse Joan Franka (2012) is dan weer zo’n liedje waarin de meeste langgerekte noten en muzikale intermezzo’s zitten.

Dit jaar zijn de verschillen tussen de nummers met veel en weinig spraak niet zo duidelijk. De meeste spraak vind je in Say Na Na Na van Serhat (San Marino), en de minste van de Belgische Eliot met Wake Up.

Vrolijk en droevig

De Songfestival-deelnemers kunnen ook worden gescoord op vrolijk- en droevigheid. Spotify heeft namelijk ook de opgewektheid en energie van nummers een score van 0 tot 1 gegeven. Een optelsom van deze scores levert een overzicht van de vrolijkste en droevigste nummers op.

In de recente geschiedenis is het Oekraïense nummer Dancing Lasha Tumbai van Verka Serduchka (2007) het allervrolijkst. En de winnaar van 2017 - Salvador Sobral met Amar Pelos Dois - heeft muzikaal het droevigste nummer gemaakt.

Dat een droevig nummer kan winnen, moet goed nieuws voor Duncan Laurence zijn. Alleen het Oostenrijkse PAENDA met Limits is minder vrolijk. Daarentegen is de praatgrage Serhat het vrolijkste nummer van deze editie.

Het typische Songfestival-nummer

Iedereen heeft een ander idee bij het meest typische Songfestival-nummer. Misschien denk je voornamelijk aan de aankleding of de show rondom een nummer. Maar wij willen het graag meetbaar houden. Dus wat is muzikaal gezien het liedje dat precies in het midden van alle deelnemers zit?

Daarvoor hebben we alle bovenstaande eigenschappen genomen, bij elkaar opgeteld en gekeken welk liedje het minste afwijkt. Dit nummer is de belichaming van het Songfestival: Glorious van het Duitse trio Cascada. Als we enkel naar Nederlandse deelnemers kijken, dan komt Walk Along van Trijntje Oosterhuis daar het dichtste bij.

Je kunt alle playlists met de Songfestival-nummers op Spotify vinden.

Makers