Het doek is gevallen voor Thuiszorg Naborgh. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd constateert tijdens een toezichtbezoek onlangs dat het Rotterdamse thuiszorgbedrijf onaanvaardbare risico's neemt met de veiligheid en gezondheid van cliënten. De zorgaanbieder moet de zorg daarom staken. Eind juni onthulden KRO-NCRV’s Pointer, Reporter Radio en onderzoeksplatform Follow The Money dat het bedrijf zorg declareert die niet geleverd is. 

Thuiszorg Naborgh wordt in 2015 opgericht door Shanna Naborgh. Binnen no-time is de dan 25-jarige verpleegkundige miljonair. Afgelopen juni blijkt uit ons gezamenlijke data-onderzoek naar de besteding van zorggelden dat Naborgh een winstuitkering van één miljoen euro doet en een winstmarge van rond de veertig procent behaalt. In de branche gelden normaal gesproken winstmarges van een paar procent. Het bedrijf behoort daarmee tot een lijst van 97 zorgbedrijven die in 2017 opmerkelijk hoge winsten maken.

In de uitzending van Pointer over zorgcowboys wordt Thuiszorg Naborgh door een oud-cliënt beticht van fraude. De vrouw beschikt over de administratie die thuiszorgmedewerkers bij haar thuis bijhouden van de werkzaamheden. Daarnaast heeft zij ook de administratie die Naborgh op het kantoor bijhoudt van geleverde hulp en zorg. Daaruit blijkt dat het thuiszorgbedrijf zorg declareert bij de zorgverzekeraar van de vrouw voor zorg die niet geleverd is. Zo declareert Naborgh zorg terwijl de vrouw zich op dat moment heeft afgemeld wegens een vakantie.

Klokkenluiders

Nadat deze fraude aan het licht komt, komt Thuiszorg Naborgh onder een vergrootglas te liggen. Het bedrijf raakt in zwaar weer als een deel van het personeel opstapt en andere medewerkers zich ziek melden. Ook meldt een medewerker zich bij het Huis voor Klokkenluiders en krijgt daar de officiële klokkenluidersstatus. Deze persoon onthult onder meer dat Naborgh personeel inzet dat niet voldoende bekwaam en gediplomeerd is en zelfs medische handelingen zou verrichten waar ze niet voor opgeleid zijn. Als zorgverzekeraars DSW en CZ hiervan horen, draaien zij de geldkraan dicht en worden alle contracten opgezegd. De Groot: “De indruk van het bedrijf is dat men gedacht heeft via de zorg heel snel geld te kunnen verdienen. Dat is ten koste gegaan van de kwaliteit van zorg. Er waren onveilige situaties en er was ook sprake van fraude en oplichting.” DSW laat weten 'grootschalige fraude' bij Naborgh te hebben geconstateerd en heeft daarop een vordering van bijna 300.000 euro ingediend.

Twee weken na de uitzending eind juni brengt de Inspectie een toezichtbezoek aan Thuiszorg Naborgh. Men constateert op dat moment dat de zorgverlening (deels) niet voldoet aan acht van de twaalf getoetste normen. Het personeel is niet voldoende gekwalificeerd, de veiligheid van cliënten is in het geding en de registratie van zorg schiet tekort. Er zijn grote risico’s voor de veiligheid en gezondheid van cliënten, concludeert de Inspectie. Tijdens het bezoek blijkt tevens dat de zorgbehoefte in het cliëntendossier groter is dan de zorg die cliënten daadwerkelijk krijgen. Ook is het intern toezicht binnen Thuiszorg Naborgh niet georganiseerd; zo is er geen Raad van Commissarissen of Raad van Toezicht.

Na het bezoek heeft de zorgaanbieder de Inspectie laten weten dat zij de cliënten per 1 oktober 2019 zal overdragen aan een andere zorgaanbieder. Dit is voor de Inspectie aanleiding om op 1 oktober onaangekondigd langs te gaan om te zien hoe de overdracht van cliënten naar een andere zorgaanbieder verloopt. Tijdens dit toezichtbezoek ziet de Inspectie dat er nog steeds zorg wordt verleend, dat er nieuwe cliënten zijn aangenomen en dat er te weinig bevoegd personeel is om die zorg op een goede en veilige manier te verlenen.

Overdragen cliënten

De thuiszorgaanbieder moet uiterlijk 11 oktober 2019 vóór 17:00 uur alle cliënten met hun dossiers overdragen aan een andere thuiszorgaanbieder die voldoet aan de eisen om goede zorg te verlenen. Als Naborgh die deadline niet haalt, dan kan de Inspectie een dwangsom opleggen. Thuiszorg Naborgh mag ondertussen geen nieuwe cliënten aannemen en pas weer zorg gaan verlenen als de Inspectie heeft vastgesteld dat zij daartoe in staat blijkt.

Mogelijk ligt er al een oplossing voor de overdracht van de patiënten. Want Shanna Naborgh heeft op 1 oktober haar bedrijf verkocht aan Raimond de Haas. Deze ict-ondernemer heeft voor 113.000 euro de inventaris, het personeel en het klantenbestand overgenomen. De Haas wil met zijn nieuwe thuiszorgbedrijf Thuis in Zorg de zorgverlening aan de ex-cliënten van Naborgh doorzetten. De Inspectie zal op maandag 14 oktober beoordelen of Thuis in Zorg aan de regels voldoet en zorg mag gaan verlenen aan de huidige cliënten van Naborgh.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Eelke van Ark (Follow The Money)

Makers

Onderzoeksjournalist / verslaggever