Geluidsoverlast is iets waar we inmiddels wel aan gewend zijn, het maakt deel uit van ons dagelijks leven. Maar zo vanzelfsprekend zouden we het niet moeten zien. Want bij teveel geluidshinder leveren we ook gezonde levensjaren in. Ja, je leest het goed. Het kan je verblijf op deze planeet zelfs verkorten met een paar jaar! Wij zoomen in op geluidsoverlast veroorzaakt door wegverkeer. En vragen ons af: wat doet dat met onze gezondheid?

De Wereldgezondheidsorganisatie WHO trok vorig jaar aan de bel. Eén op de drie Nederlanders woont in een te lawaaiige omgeving, en dat kan gevolgen hebben voor de gezondheid. Je kan er bijvoorbeeld een hartaanval door krijgen. Er zijn zelfs schattingen dat er in Europa jaarlijks 12.000 mensen het loodje leggen door geluidsoverlast. Kortom: lawaai kan gevaarlijk zijn. Hoe zit dat in jouw leefomgeving?

Dat kan je controleren met onze lawaaitool. Check hier hoe het staat met de geluidshinder door wegverkeer in jouw gemeente en agglomeratie en hoeveel gezonde levensjaren daar worden ingeleverd. Ook kan je zien wat de geluidsoverlast voor medische kosten met zich meebrengt.

We hebben gekeken naar gemeenten en agglomeraties met meer dan honderdduizend inwoners. Breda ontbreekt, omdat de informatie voor die gemeente niet beschikbaar is.

knd-map

Onze collega’s van De Monitor doen al geruime tijd onderzoek naar geluidsoverlast. Zij onderzochten wat toelaatbaar is qua lawaai en welke normen daarvoor gelden. Zo kan je zien in de nieuwe richtlijnen van de WHO dat geadviseerd wordt om geluid door wegverkeer terug te brengen naar gemiddeld 53 decibel (db) per etmaal en 45 db in de nacht.

Meer lawaai

Maar opvallend genoeg komt er een nieuwe Omgevingswet die zelfs meer lawaai toestaat. Hoe zit dat? Nu mag je woningen bouwen bij een weg waar het geluidsniveau 63 dB is. In de praktijk mag dat 5 dB meer zijn (68 dB), met als redenering dat een geluidsniveau van 68 dB over 10 jaar vergelijkbaar wordt met 63 dB. Wegverkeer zou tegen die tijd veel stiller zijn geworden, maar dat is nauwelijks het geval. In de nieuwe wet wordt de grens opgetrokken tot 70 dB. Je denkt misschien wat is nou het verschil tussen 63 en 70 db? In de praktijk betekent dat het geluid vier keer zo hard is.

De Monitor sprak met Fred Woudenberg, hoofd van de afdeling Leefomgeving bij de GGD Amsterdam. Hij maakt zich ernstige zorgen over het lawaai dat door verkeer wordt veroorzaakt. Wat hem betreft worden de normen van de WHO zo snel mogelijk nageleefd. Het kan mensenlevens redden. ‘‘Wat het wegverkeer betreft, kun je zeggen dat in heel Nederland de gezondheidseffecten halveren. In plaats van 1.250.000 ernstig gehinderden, heb je er nog iets van 600.000. In plaats van 600.000 ernstig slaapgestoorden heb je er 300.000. En in plaats van de 100 mensen die per jaar overlijden, heb je er nog 50. Dat scheelt behoorlijk.”

Aanstaande zondag 22 september wijdt De Monitor een uitzending aan geluidsoverlast en de dramatische gevolgen ervan. Om 22:40 uur op NPO2.

Makers

Dataprogrammeur
Eindredacteur
Designer