Van heel breed (Wereld Oceanendag) naar heel specifiek (De Dag van de Buitenlands Gediplomeerde Tandarts) en van heel maatschappelijk betrokken (Internationale Dag voor AIDS-weeskinderen) naar commercieel (Nationale Pannenkoekendag). In Nederland hebben we dit jaar maar liefst 669 themadagen. “Bepaalde dagen verdrinken in de enorme hoeveelheid.”

Dat Kerstmis en Sinterklaas speciale dagen zijn, weten we allemaal. Maar dat 29 juni de Zeeuwse Dag van het Paard is? Of 18 oktober de Internationale Dag van de Menopauze? We komen om in de themadagen. En het worden er steeds meer. “‘De dag van’ is geen beschermde titel. Als je een Facebookpagina op kan zetten, dan ben je al een heel eind”, aldus Tijs Hofmans.

Hofmans houdt op zijn website Fijne Dag Van bij welke themadagen we in Nederland hebben. Bezoekers van de site laten het weten als er een nieuwe dag bij is gekomen. Dat maakt het een lange en redelijk complete lijst met themadagen.

De Verenigde Naties (VN) is één van de hofleveranciers. Zij roepen internationale dagen uit die te maken hebben met belangrijke issues, zoals internationale vrede en veiligheid, duurzame ontwikkeling en mensenrechten. Deze dagen worden voorgesteld door één of meerdere lidstaten van de VN waarna de Algemene Vergadering ze goedkeurt en er een datum aan hangt. Een groot deel van de VN-dagen staat ook op de website van Hofmans, maar niet allemaal. Wij voegen de dagen van Fijne Dag Van daarom samen met de VN-dagen en verwijderen dubbelingen in de lijst. Wij koppelen hieraan de Nederlandse feestdagen. In totaal komen wij daarbij uit op 669 speciale dagen, waaronder 24 feestdagen en 166 VN-dagen.

669 dagen, dat betekent dat er per dag gemiddeld 1,83 speciale dagen plaatsvinden. Bijna twee per dag. Dit aantal groeit elk jaar; in 2014 waren er nog 478 themadagen. Maar er is nog ruimte voor meer. Omdat er vaak meerdere speciale dagen op dezelfde datum staan, zijn er nog 72 dagen zonder speciale naam. Vooral in de zomermaanden is er nog plek. Juli en augustus hebben beiden nog geen 30 themadagen.

669 dagen, waar gaan deze over?

“Het worden er steeds meer, je hebt er bijna een dagtaak aan om het allemaal bij te houden”, zegt Hofmans. Sommige dagen zijn bedoeld om een product te verkopen. Een heel duidelijk voorbeeld is de Pannenkoekendag van Koopmans (deeg) en Tefal (van de koekenpannen). En soms is het gewoon een aanleiding om elk jaar een congres in te plannen. Veel dagen zijn ook vanuit een sector of belangenvereniging opgezet, zoals de Wereld Oceanen Dag of de Koraalrif Dag. Hofmans: “Dat wordt dan als aanleiding gebruikt om een nieuw rapport naar buiten te brengen. Ons zegt zo’n dag heel weinig, maar voor iedereen die in dat wereldje zit is het heel wat.”

De website van Hofmans hanteert categorieën om de themadagen in te delen. Onder ‘gezondheid’ vallen onder meer de Dag van de Eerstelijn, de Landelijke Dag Erfelijke Hartaandoeningen en de Dag van de Buitenlands Gediplomeerde Tandarts. De categorie ‘economie’ wordt vaak gebruikt om een bepaalde beroepsgroep in het zonnetje te zetten, de Dag van de Systeembeheerder bijvoorbeeld. En er zijn bijna veertig dieren die een eigen dag hebben, zoals de kat, mus en orang-oetan. Onder de rest van de categorieën kan je het zo gek niet bedenken; van de Dag van de Komkommer tot de Dag van de Lange Mensen. Zelfs Pindakaas heeft zijn eigen dag.

Als we zoveel dingen tegelijk onder de aandacht willen brengen, hoe plaatsen we dan nog iets écht op een voetstuk? “Als je maar onderscheidend en relevant bent en betrokkenheid creëert. Dan hoeft de enorme hoeveelheid niet uit te maken”, vertelt Karel Jan Alsem, hoogleraar merkmanagement en marketingstrategie aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Als er zoveel dagen zijn, moet je iets speciaals hebben om je te onderscheiden van de rest. Douwe Egberts doet dat bijvoorbeeld heel slim met de Burendag. Het is niet letterlijk een ‘Douwe Egberts Dag’, maar focust op het sociale aspect van hun product: gezelligheid. Gezellig samen met je buurman een kopje koffie drinken.”

“Als bedrijf wil je dat mensen je merk beleven”, vult Ed Peelen, hoogleraar Content Marketing aan de Universiteit van Amsterdam, aan. “Met een themadag creëer je een gebeurtenis waaraan ze kunnen deelnemen. Dat heeft meer invloed op de consument dan een platte reclame op televisie. Daarnaast is het een manier om territorium af te bakenen. Je claimt een dag voor je eigen merk.”

Nationale Toplessdag versus Dag van Overprikkeling

Commerciële organisaties weten heel goed hoe je dit soort marketing aanpakt. Kleinere bedrijven of goede doelen-organisaties zijn daar vaak minder bedreven in. “Commerciële dagen overheersen enorm”, vindt Alsem. “Want je kunt wel een dag uitroepen, maar dan ben je er natuurlijk nog niet. Je moet mensen erbij weten te betrekken.”

23 juni is het de Dag van Overprikkeling. Deze dag is in het leven geroepen om aandacht te vragen voor ‘overprikkeling als gevolg van hersenletsel’. “Iemand kan de rest van zijn leven als het ware als 'gevangene' thuis leven, niet meer meedoen in het leven. Omdat dit probleem niet bekend en erkend is, hebben we de Dag van Overprikkeling opgezet”, aldus de organisatie van deze dag. De datum, 23 juni, is gekozen om persoonlijke redenen. Dat deze dag samenvalt met de Nationale Toplessdag is toeval. Vervelend toeval, want waar de Dag van Overprikkeling weinig tot geen aandacht krijgt, smult de media van de Toplessdag met artikelen, reportages, radio uitzendingen en de hulp van bn’ers.

“Ik denk wel dat bepaalde dagen verdrinken in de enorme hoeveelheid”, aldus Hofmans. “Je kunt van bijna elke dag wel zeggen: ‘Het is de dag van dit of dat’. Ik heb het idee dat hoe specifieker een dag is, hoe meer er bij ons op de website op geklikt wordt. Naar de Wereld Oceanendag kijken mensen weinig, maar bijvoorbeeld de Orgasmedag is enorm populair. Ook in de media zie je dat dit soort dagen het goed doen.”

Pindakaasdag, Dag van de Roodharigen of Internationale Dag van het Naakt Tuinieren; dagen als de Dag van Overprikkeling of de Dag tegen Vrouwenbesnijdenis blijven daardoor in de schaduw staan. Voor hen geldt dus: Helaas pindakaas.

dag2.jpg

Illustraties door Tijmen Snelderwaard

Makers

Datajournalist