Politieke partijen zijn actiever dan ooit op YouTube: bijna elke partij heeft wel een eigen kanaal en zendt daar campagnefilmpjes, interviews, Kamerdebatten of een eigen journaal uit. Maar de video’s die bovenaan jouw YouTube-pagina staan, krijgt een ander niet per se ook aangeboden.

YouTube maakt dagelijks een inschatting welke video’s jij leuk gaat vinden, op basis van je eerdere kijkgedrag. Krijg je daardoor verschillende politieke standpunten te zien, of kom je op een gegeven moment vast te zitten in je eigen wereldbeeld? Pointer onderzoekt samen met de NOS en De Groene Amsterdammer wat er gebeurt als je meegaat in de aanbevelingen van YouTube: duik dieper in deze politieke YouTube-bubbels.

In onderstaande visualisatie krijg je een indruk hoe de aanbevelingen van zes politieke accounts eruit zien. Voor ons onderzoek verzamelen we meerdere keren per dag de aanbevelingen: deze video's kun je in het onderstaande dashboard vinden.

knd-app

Meer artikelen over de digitale verkiezingen

Header bij making-of over Youtube

Hoe hebben we de politieke bubbels op YouTube onderzocht?

Wil jij je eigen onderzoek doen naar misinformatie op Youtube? Lees hier hoe wij dat aanpakten.

Youtube beveelt misinformatie aan ongeacht je politieke voorkeur

YouTube beveelt misinformatie aan nadat je politieke video’s hebt gekeken

Video's waarin het coronavirus met een griepje wordt vergeleken of de werking van het vaccin in twijfel wordt getrokken: vroeg of laat komen deze video’s ook bij jou naar...

Politieke campagnes met veel selfies worden beloond

Politieke campagnes met veel selfies worden beloond door het Instagram-algoritme

Makers

Newsroom developer