Header identiteitsroof scrollytelling

Het verhaal achter een identiteitsroof

Achter een simpel mailtje in onze inbox, blijkt een netwerk aan oplichtingssites, postbusbedrijven en meer dan honderd gedupeerden over de hele wereld schuil te gaan.

Samenvatting

  1. Achter een simpel mailtje in onze inbox, blijkt een netwerk aan oplichtingssites, postbusbedrijven en meer dan honderd gedupeerden over de hele wereld schuil te gaan.
  2. We krijgen een mailtje van ene Martyna Whittel van Geldninja.nl. Als we de website bezoeken blijkt het team dat op de site wordt genoemd helemaal niet te bestaan, het zijn stock photos. En ook Martyna is nep. Voor haar LinkedIn-pagina en Facebook-profiel zijn foto's van iemand anders gebruikt.
  3. Geldninja.nl blijkt van het bedrijf Leadfresh te zijn. Het bedrijfsadres is een postbusbedrijf in Wyoming. Door te kijken wie de verschillende buitenlandse versies van Geldninja heeft geregistreerd, vinden we echter het werkelijke onderkomen van Leadfresh: een schimmig kantoorpand in Davao, de Filipijnen. De eigenaren  zijn twee jonge Denen.
  4. De Denen hebben met hun medewerkers tenminste van 134 personen de identiteit gestolen en misbruikt om hun eigen sites te promoten. Dat is strafbaar volgens artikel 231 van het Wetboek van Strafrecht, zegt IT Recht docent Tina van der Linden van de Vrije Universiteit.
  5. Een eigenaar van Leadfresh geeft toe dat hij de namen en foto's van Facebook haalde. "Ik dacht er niet voldoende bij na. De teksten zijn inderdaad niet door de mensen zelf geplaatst. Het is fout, zeker."  

Colofon

Research Peter Keizer, Jerry Vermanen, Wies van der Heyden

Design Wendy van der Waal

Code Marije Rooze

Audio/video Wouter Hoek

Vertaling Traci White

Eindredactie René Sommer

Met medewerking van Hay Kranen en Tanne van Bree

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte