Valse gezondheidsclaims onthuld in nieuwe YouTube serie Pointer Checkt

Er zijn steeds meer producten die beloven de beste versie van jezelf naar boven te halen. Maar wat is er allemaal waar van al die mooie beloftes? Pointer neemt in een nieuwe online videoserie van Pointer Checkt gezondheidsclaims onder de loep, die veel navolging vinden op social media. Iedere week laat TikTok-factchecker Marieke Kuypers in een video op het YouTube kanaal van NPO3 zien welke berichten niet kloppen en wat erachter zit.  

Na het succes van de eerste serie van Pointer Checkt duiken de makers nu in het thema wellness en gezondheid. Zo onderzoekt Marieke berichten over natuurlijke deodorant, testosteron, detoxkuurtjes en persoonlijke voedingssupplementen. Klopt het dat je borstkanker krijgt van aluminium in deodorant en is het daarom beter natuurlijke deo te gebruiken? Moeten westerse mannen zich zorgen maken over de afname van hun testosteron? Kun je je lichaam ‘ontgiften’ door middel van een meerdaagse ‘detox-sapkuur’? En is het een goed idee om een persoonlijke cocktail van vitaminesupplementen te laten samenstellen?

Veel jongeren halen hun nieuws en informatie van sociale media. Hoewel ze zijn opgegroeid met social media, is het herkennen van onjuiste informatie vaak nog een moeilijke opgave. Zeker wanneer influencers of BN’ers berichten delen die niet kloppen. Daarom lanceren de makers van Pointer vanaf 14 december een tweede serie factcheck video’s op het YouTube kanaal van NPO 3.

Marieke Kuypers: "Er wordt heel veel aandacht besteed aan factchecks en misinformatie, maar dan gaat het vaak over extreme complottheorieën waar maar weinig mensen in geloven. Maar in feite komen we elke dag op allerlei plekken misinformatie en pseudo-wetenschap tegen, bijvoorbeeld op een nieuw skincare product of bij de aanbieding van een dieet. Door serieus uit te leggen wat het achterliggende idee is van dit soort misinformatie, maken we het laagdrempeliger en leuker voor jongeren om hier kritisch naar te kijken."

Pointer Checkt, vanaf woensdag 14 december wekelijks te zien op het YouTube-kanaal van NPO 3 (en NPO3.nl).