Het is een maatschappelijk breedgedragen ongenoegen: de volgens velen te lage straffen die roekeloze chauffeurs krijgen opgelegd. Tegelijkertijd neemt meer dan de helft van ons tijdens het rijden regelmatig de telefoon ter hand. Dat is net zo goed roekeloos, stelt minister Grapperhaus (Veiligheid en Justitie), en hij wil het bestraffen met maximaal twee jaar gevangenis. Hoe realistisch is dat? Uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat 62 procent van de weggebruikers de telefoon weleens gebruikt tijdens verkeersdeelname. En precies dat gedrag schaart minister Grapperhaus nu ook onder roekeloos rijgedrag. Volgens het SWOV is de kans op een ongeluk zes maal hoger als de automobilist de mobiel in de hand heeft. Gaat de dreiging van een gevangenisstraf mensen van hun kennelijke verslaving afhelpen? Of is daar meer voor nodig? Onder andere het verhaal van Renske. Zie werd in een beginnende file aangereden door een vrachtwagenchauffeur die met zijn telefoon bezig was. Zij pleit niet voor hogere straffen, maar vooral voor gedragsverandering. Deskundigen steunen haar daarin. Onderzoeken wijzen uit dat niet zozeer hogere straffen maar vooral meer handhaving door de politie en voorlichting mensen hun gedrag zal doen veranderen.
24 min 48 s