Twee Deense mannen hebben jarenlang de identiteiten van meer dan honderd personen van Facebook gestolen. Met gestolen namen en profielfoto’s maakten ze nep-aanbevelingen voor hun websites. De gedupeerden komen uit veertien landen, waaronder Nederland.

Leadfresh, zoals het bedrijf van de Denen heet, plaatste de nep-aanbevelingen op onder andere website Geldninja.nl om bezoekers van de site ervan te overtuigen online te gaan gokken en te investeren in Bitcoins. Ook de op de sites genoemde oprichter en werknemers bleken verzonnen.

Door verschillende websites te analyseren en de achterliggende bedrijven en medewerkers na te trekken via social media, wist Pointer uiteindelijk de Deense bedriegers op te sporen. De twee laten op hun bedrijfspagina weten vanuit Wyoming, Amerika te werken. Maar dat is een postbusadres. In werkelijkheid wordt de onderneming vanuit Davao in de Filipijnen geleid.

Identiteitsdiefstal

“Dit lijkt me zeker identiteitsdiefstal”, concludeert Tina van der Linden, docent IT-recht aan de Vrije Universiteit Amsterdam. “Dat is strafbaar volgens artikel 231 van het Wetboek van Strafrecht. Daarnaast plegen ze privaatrechtelijk een onrechtmatige daad.”

Dit lijkt me zeker identiteitsdiefstal, dat is strafbaar volgens artikel 231 van het Wetboek van Strafrecht

Tina van der Linden, docent IT-recht aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

De gedupeerden komen onder meer uit Denemarken, Turkije, Finland, Spanje, Italië en Frankrijk. “Ik verdiende 120 dollar in slechts 40 minuten”, is een van de teksten die bij de naam en foto van een Nederlandse gedupeerde is geplaatst. “Het is mijn foto en mijn naam, maar ik wist hier niks van. Ik vind dat helemaal niks. Maar ik vraag me af hoe ik die jongens nu kan aanpakken”, reageert gedupeerde Hans, die niet met zijn volledige naam genoemd wil worden.

Facebook

Leadfresh geeft toe dat het jarenlang de identiteiten van personen van Facebook heeft gestolen en misbruikt. “We gebruikten een tool die de namen en foto’s van Facebook haalde. Ik dacht er niet voldoende bij na. De teksten zijn inderdaad niet door de mensen zelf geplaatst”, zegt mede-eigenaar Christoffer Ravnsborg. “Het is fout, zeker.” Het bedrijf verwijdert nu de nep-reacties.

Leadfresh verdiende aan de nep-aanbevelingen via affiliate marketing. Als een bezoeker van de website zich inschreef bij een online goksite of investeerde in Bitcoins via bijvoorbeeld Geldninja.nl, kreeg het bedrijf een deel van de opbrengst. “Per keer kan dat 1 of 100 euro opleveren, afhankelijk van de afspraak die de partijen hebben gemaakt. Ik verwacht dat ze in dit geval eerder 100 euro per keer verdienen dan 1 euro per keer”, zegt Affiliate Marketing-expert Jennifer Kok.

Lees: Het verhaal achter een identiteitsroof

Makers