2 november 2020

Haperende internetverbinding soms al genoeg om monteur te bedreigen

Bekijk meer artikelen over: Recht en onrecht

“Als vader van twee kleine kinderen maak ik me zorgen maar als baas van een bedrijf in agressiealarmering doen we goede zaken in deze tijd. Helaas voor de samenleving zien we de aanvragen stijgen.” In ons onderzoek naar geweld tegen hulpverleners en hoe we dit groeiende probleem kunnen indammen, kom ik via LinkedIn in een interessant gesprek met Thijs Wagenaar van Secure2Go.

Meer dan twee miljoen werknemers worden in hun werk bedreigd, geïntimideerd of soms zelfs fysiek aangevallen. Wagenaar speelt daarop in met zijn bedrijf. Hij verkoopt kleine alarmknoppen die mensen bij zich kunnen dragen aan een riem of in hun tas.

Alarmknop in eigen huis

“Medewerkers van de Geestelijk Gezondheidszorg die bij verwarde mensen thuis komen maar ook thuiszorgmedewerkers die ’s avonds in het donker door een vervelende buurt naar een cliënt moeten: dat soort mensen beveiligen deden we al langer”, vertelt Wagenaar. “Maar wat ik steeds meer zie is dat ook mensen met een publieke taak of in een dienstverlenende functie een aanvraag doen voor zo’n draagbaar alarmeringssysteem. Zoals wethouders en burgemeesters die bedreigd worden, die soms zelfs de alarmknop in hun eigen huis bij zich dragen.”

Codewoord

De agressiealarmering kan worden ingeschakeld met een korte druk op de knop als iemand in een bedreigende situatie terecht is gekomen. Op dat moment wordt een speciale alarmcentrale ingeschakeld en luistert een centralist mee, ook wordt via GPS de positie bepaald. Als er geschreeuwd wordt of als er een codewoord valt dat vooraf afgesproken is bij gevaar, dan schakelt de centralist de politie in. Die reageert met hoge prioriteit en kan ook live meeluisteren met de situatie.

Haperende internetverbinding soms al genoeg om monteur te bedreigen

Uitvaartondernemer gegijzeld

“Het wordt steeds gekker; deurwaarders maar zelfs uitvaartondernemers dragen tegenwoordig uit voorzorg dit alarmsysteem.” Zo is er een uitvaartondernemer gegijzeld omdat hij een familie had verteld dat de overleden vader niet zo goed verzekerd was voor de uitvaart, waarna deze familie flipte. ”Hij werd vastgehouden tot de begrafenis op zijn kosten zou zijn geregeld.” Ongeveer één keer per week is er een echt serieuze, dreigende melding.

Volgens Wagenaar werken inmiddels duizenden professionals met zijn alarmknoppen. Gelukkig zijn echt fysiek bedreigende situaties dus nog altijd uitzondering. Maar wat Wagenaar verontrustend vindt is de toename. "Er worden over het algemeen nu minder huisbezoeken afgelegd, maar onze gebruikers ervaren meer agressie. Ook de alarmsystemen in spreekkamers en bij balies worden vaker geactiveerd."

Haperende internetverbinding

Juist in corona-tijd, nu het lontje korter wordt, staan veel mensen in onze samenleving onder druk. Iets simpels als bijvoorbeeld een haperende internetverbinding kan al genoeg zijn voor agressief gedrag. “Onlangs hoorde ik het verhaal van een monteur die bedreigd werd door een klant omdat zijn internetverbinding niet werkte, de monteur mocht pas vertrekken als in elke kamer het internet ’t weer deed. Die frustratie bij mensen kan je je toch niet voorstellen? Kijk, zo’n noodknop lost het probleem niet op, het is een noodzakelijk kwaad. Maar het geeft rust, dat er  ingegrepen kan worden en dat je er tijdens je werk niet alleen voor staat.”

Auteurs

M.G.

Miranda Grit

Verslaggever