Jaarlijks worden honderdduizenden Nederlanders slachtoffer van online oplichting. Helaas vinden velen die aangifte doen geen gehoor bij de politie, die door een gebrek aan kennis en capaciteit vaak niet in staat is om de fraudeurs op te sporen. Om slachtoffers tóch een kans te geven hun geld terug te krijgen, is in 2021 een nieuwe regeling in het leven geroepen. Dankzij deze regeling kunnen slachtoffers, onder bepaalde voorwaarden, via de bank de adresgegevens van oplichters opvragen. Met deze gegevens in handen kunnen ze vervolgens een deurwaarder inschakelen om het gestolen geld terug te vorderen. Maar hoe effectief is deze route eigenlijk?

Van klik naar klacht: slachtoffers van oplichting vorderen geld terug van fraudeur

Online oplichting

Route om oplichtingsgeld terug te halen met deurwaarder werkt niet: ‘Het valt heel erg tegen’

Slachtoffers van online oplichting kunnen de naam, adres en woonplaats van oplichters opvragen bij de bank, om geld terug te vorderen. Toch wordt de route amper gebruikt.

Makers

Samen komen we verder

Ons onderzoek begint bij jou. Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Documentatie uploaden
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Bedankt, je tip is verstuurd

Wat gebeurt er nu met mijn tip?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het tipformulier in te vullen. Je tip is verstuurd naar de redacteur van het onderzoek. Wij publiceren niets met naam en toenaam zonder contact met je op te nemen. Soms krijgen we zoveel tips binnen dat het ons helaas niet lukt om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. We vragen je begrip hiervoor. 

Benieuwd naar de impact van eerdere tips?

Van kamervragen tot petities en maatschappelijk debat: samen met jou pakken we systemisch falen en onrecht aan. Benieuwd naar de impact van eerdere onderzoeken en ingezonden tips? Bekijk dan nu ons track record.