Meta, het moederbedrijf van onder andere Instagram en Facebook, sleept een maker van een uitkleedapp voor de rechter. De socialmediaplatformen stonden vol met advertenties voor verschillende uitkleedapps, maar daar treedt Meta nu dus tegen op. Het gaat om applicaties die foto’s kunnen omtoveren naar naaktbeelden.
Ben je een man? En heb je een Instagram- of Facebookaccount? Dan ben je ze in de afgelopen maanden misschien wel tegengekomen: advertenties voor AI-uitkleedapps. Met deze apps kun je foto’s (en soms ook video’s) laten uitkleden met behulp van AI. De advertenties werden vooral gericht op mannelijke gebruikers van de socialmediaplatformen.
Nepnaaktfoto’s
Uit het onderzoek van Pointer bleek dat nepnaaktfoto’s van bekende Nederlandse en Vlaamse influencers rondgingen op Telegram. Tijdens het onderzoek kwamen we tientallen Instagram- en Facebookadvertenties tegen voor uitkleedapps. Deze advertenties waren terug te vinden in de advertentiebibliotheek van Meta. Ook verschenen deze advertenties dus op de Instagram- en Facebooktijdlijn.

Via de advertentiebibliotheek van Meta kwamen we op het spoor van een bedrijf uit Hong Kong. Het gaat niet om een uitkleedapp zoals je die kunt vinden in een App Store of Google Store op je telefoon, maar om een mobiele website, specifiek gericht op verkeer vanaf een mobiele telefoon. Via meerdere advertenties probeerde de aanbieder zijn website te promoten op Instagram. Inmiddels zijn alle advertenties van deze aanbieder offline gehaald door Meta.

Ook advertenties van andere uitkleedapps zijn offline gehaald door Meta. Het moederbedrijf liet vrijdag 12 juni weten dat ze honderden advertenties hebben verwijderd. Dit deed Meta naar aanleiding van een soortgelijk recent onderzoek van de Amerikaanse nieuwszender CBS.
Aangeklaagd
Eén van de bedrijven die adverteerde op het socialmediaplatform is door Meta aangeklaagd. Ook hier gaat het om een bedrijf dat in Hong Kong gevestigd is. Dit is een ander bedrijf dan in het onderzoek van Pointer naar voren kwam. Volgens Meta zou het bedrijf meerdere keren het advertentiebeoordelingsproces hebben omzeild. Het bedrijf achter de uitkleedapp bleef advertenties plaatsen, ondanks dat ze herhaaldelijk waren verwijderd wegens het overtreden van de regels. Ook laat Meta weten dat ze een nieuwe technologie hebben ontwikkeld die speciaal is ontworpen om advertenties van uitkleedapps te identificeren.