Bewonersorganisaties rondom zes luchthavens bundelen hun kracht in een Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL). Samen overhandigden zij een manifest aan de Tweede Kamer waarin ze oproepen de groei van de luchtvaart te stoppen. ‘Nederland is een aaneenrijging van vliegvelden en dat moet stoppen.’
Rondom luchthavens Schiphol, Lelystad, Rotterdam, Eindhoven, Beek en Eelde willen bewonersorganisaties dat de overheid de luchtvaartsector meer aan banden legt. Zij vinden dat de luchtvaart net als andere vervoerssectoren zoals trein, bus en auto haar uitstoot moet verminderen om milieu, gezondheid en klimaat te beschermen. En daar past groei van de luchthavens voorlopig niet bij.
‘We willen de luchtvaart niet voor eeuwig stilleggen. Maar wel voor meer dan tien jaar’, zegt Hans Buurma, woordvoerder van het LBBL. De focus moet volgens hem verschuiven van kwantiteit naar kwaliteit: ‘Niet meer focussen op groei, maar selectief omgaan met het volume van de luchtvaart.’
Duurzaam alternatief
Het LBBL wil dus dat we minder gaan vliegen. Dit bereiken we alleen door hogere prijzen voor vliegtickets en een betere hogesnelheidstreinverbinding, denkt Richard Abbenhuis die de bewonerscommissie in Rotterdam vertegenwoordigt:
'Vliegverkeer is een busverbinding geworden naar zonbestemmingen.’
Hij wil bewustzijn creëren over het vlieggedrag van burgers. ‘De regering kan hier aan mee werken. Zij hebben een verplichting in te staan voor de volksgezondheid en het klimaat.’
Debat Schiphol en Lelystad Airport
Aansluitend vond in de Tweede Kamer een langdurig debat plaats over de toekomst van Schiphol en Lelystad Airport. Hiervan verwacht Buurma niet veel, maar aan de haalbaarheid van de eisen van het LBBL twijfelt hij geen moment: ‘Als ik het niet haalbaar achtte, dan stond ik hier niet. Al zal het niet makkelijk zijn.’
Buurma vermoedt dat het meeste tegengas zal komen van de VVD en de PVV, omdat zij erg gefocust zijn op economische groei. Tijdens het debat is het inderdaad de VVD die blijft aansturen op de groei van Schiphol, omdat de komst van Lelystad Airport uitgesteld is. Dat de VVD het plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar tot 2020 wil loslaten, vindt Buurma het meest opvallend: ‘Maar gelukkig kreeg die lik op stuk van alle drie de oppositiepartijen. Het plafond blijft tot en met 2020.’
Gedeelde belangen
‘Ik roep dit allemaal al jaren’, zegt Buurma, ‘maar nu krijgen we echt een smoel.’ Odile Rijken die Lelystad vertegenwoordigt binnen het LBBL, is ook blij met de samenwerking tussen de bewonersorganisaties: ‘We hebben allemaal vergelijkbare problemen en belangen. Er zijn ook verschillen, maar onder dit manifest kan iedereen van het LBBL met overtuiging zijn handtekening zetten.’
Op het plein voor de Tweede Kamer stond gisteren al een aantal mensen van verschillende milieuorganisaties met grote spandoeken. Op 23 juni aanstaande staat een landelijke protestactie van het LBBL gepland in samenwerking met milieuorganisaties. Na de zomer zullen de bewonersorganisaties opnieuw voorstellen en eisen voorleggen aan de politiek. Naar aanleiding van deze voorstellen wil Buurma de discussie aangaan met de politiek: ‘Als we die gaan bespreken, hoop ik dat er een verschuiving in het denken komt.’