Overlast vliegtuigen
Corona daargelaten is Schiphol de afgelopen jaren sterk gegroeid. De nationale luchthaven is goed voor de economie en bovendien willen we ook massaal op vakantie. Maar er is een keerzijde. Sommige omwonenden ervaren (geluids)hinder en maken zich zorgen om hun gezondheid vanwege de uitstoot van onder andere ultrafijnstof. Gaat de groei van Schiphol en de nieuwe luchthaven in Lelystad wel samen met een rustig en gezond leven? We zijn benieuwd naar uw mening en ervaringen en vervolgen ons onderzoek: Overlast vliegtuigen.
Schiphol mag tot 2020 jaarlijks 500.000 vliegbewegingen uitvoeren, het zogenoemde vluchtenplafond. Ingesteld om (geluids) overlast en milieuschade te beperken. Het nieuwe regeerakkoord maakt het echter mogelijk om meer vliegbewegingen uit te voeren dan deze 500.000, zolang de hinder en milieuvervuiling als gevolg van de vluchten niet toeneemt. Dit zou door de komst van nieuwe stillere en schonere toestellen dus tot een forse toename van het aantal vluchten kunnen leiden.
In de nieuwe berekeningen om het vliegverkeer te laten groeien worden de concentraties ultrafijnstof niet meegenomen. Onderzoek van TNO uit 2014 laat zien dat er rondom de luchthaven een hogere concentratie ultrafijnstof is gemeten. Het gaat om 555.000 woningen die bij Schiphol liggen. Deze verhoging van ultrafijnstof is afkomstig van de luchtvaart. Gezondheidswetenschappers geven aan dat juist ultrafijnstof heel schadelijk kan zijn. De minuscule deeltjes kunnen in de longen, bloedbaan, het hart en de hersenen terechtkomen.
Hoe gaat het kabinet om met aan de ene kant de mogelijke gezondheid- en milieuschade die veroorzaakt wordt door het vliegverkeer en aan de andere kant de groei van de luchthaven Schiphol en de regionale vluchthavens zoals Lelystad Airport?