Deze week een eerste verslag van een onderzoek van Reporter Radio en de Groene Amsterdammer naar de manier waarop grote overheidsorganisaties met ons, de burgers, omgaan. De aftrap is voor de grootste onder hen: de Belastingdienst, waar we allemaal wel mee te maken hebben.“Leuker kunnen we het niet maken,makkelijker wel” wie kent de slogan van de belastingdienst, die begin jaren negentig werd geïntroduceerd, eigenlijk niet? Maar de praktijk lijkt vaak precies omgekeerd. De belastingdienst ging ook de toeslagen uitkeren en maakte het leven van veel mensen daarmee juist iets leuker. Of hapert dat systeem toch te vaak?Makkelijker ervaren mensen het contact met de belastingdienst nu ook weer niet.De bekende blauwe envelop verdwijnt zelfs helemaal en het contact digitaliseert.We spreken daar over met Hans Gribnau, hoogleraar belastingrecht en Andre Moerman, voorzitter van de Signaleringscommissie van het landelijk overleg sociale raadslieden. Reportages van Gabriella Ader

De Botsende Burger deel 1: de Belastingdienst

Samen komen we verder

Ons onderzoek begint bij jou. Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Documentatie uploaden
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Bedankt, je tip is verstuurd

Wat gebeurt er nu met mijn tip?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het tipformulier in te vullen. Je tip is verstuurd naar de redacteur van het onderzoek. Wij publiceren niets met naam en toenaam zonder contact met je op te nemen. Soms krijgen we zoveel tips binnen dat het ons helaas niet lukt om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. We vragen je begrip hiervoor. 

Benieuwd naar de impact van eerdere tips?

Van kamervragen tot petities en maatschappelijk debat: samen met jou pakken we systemisch falen en onrecht aan. Benieuwd naar de impact van eerdere onderzoeken en ingezonden tips? Bekijk dan nu ons track record.