Een Kamervraag stellen is de eenvoudigste manier voor een Kamerlid om de aandacht te pakken. Wordt de aardbevingsschade in Groningen niet afdoende aangepakt? Kamervragen. Wordt het 500 eurobiljet afgeschaft? Kamervragen. Ondervoeding bij thuiswonende ouderen? Je raadt het al: Kamervragen. Die Kamervragen zijn vaak gebaseerd op bronnen. En die bronnen zijn vaak artikelen van nieuwsorganisaties. We zochten uit welke bronnen de Tweede Kamer vaak aanhaalt om huidig beleid te bevragen.

Aanstaande vrijdag begint namelijk het zomerreces, waarmee het politieke jaar 2018/2019 ten einde komt. Sinds 4 september zijn ruim 2.500 Kamervragen beantwoord: dat komt neer op twaalf documenten met meerdere antwoorden per werkdag. We verzamelden alle antwoorden, bekeken de bronnen die worden aangehaald en checkten welke nieuwsorganisaties het vaakst worden genoemd.

Kamerleden kijken graag op NOS.nl en AD.nl

Uiteraard wordt de lokale krant minder vaak als bron in de Tweede Kamer gebruikt dan een grote, landelijke krant. Maar hoe liggen de verhoudingen precies? Uit onze analyse blijkt dat NOS.nl en AD.nl de twee grootste bronnen voor Kamerleden zijn. RTV Noord is het meest genoemde regionale medium dat wordt aangehaald, met Dagblad van het Noorden op kleine achterstand.

Maar wat betekent het nou dat het artikel van een nieuwsorganisatie vaak door de Tweede Kamer gonst? We vroegen het aan een drietal (adjunct-)hoofdredacteuren. Het gemeenschappelijke antwoord: betrouwbaarheid.

"Relevant voor het publiek"

"Dit illustreert dat wij een goede publieke nieuwsvoorziening zijn," denkt Marcel Gelauff, hoofdredacteur van NOS. "En volgens mij geeft het aan dat je ertoe doet als nieuwsorganisatie. Dat we betrouwbaar zijn."

Bij Rennie Rijpma, adjunct-hoofdredacteur van AD, heerst een lichtelijk dubbel gevoel. "In eerste instantie schrijven we voor onze lezers. Dat is het belangrijkste. Maar ik kan niet ontkennen dat het ons ego streelt als we in de beantwoording van Kamervragen worden genoemd. Dat geeft ook relevantie aan wat wij doen."

Ik kan niet ontkennen dat het ons ego streelt als we worden genoemd

Rennie Rijpma, adjunct-hoofdredacteur AD.nl

Bij de grootste krant van Nederland wordt volgens Rijpma niet aangestuurd op dit soort cijfers. "Wij hebben hier geen targets voor, nee. Elke week gaat hier wel een mail rond met cijfers en artikelen die het goed hebben gedaan. Daar komen niet alleen de best gelezen artikelen in voor, maar ook artikelen die vaak zijn genoemd."

Bij RTV Noord is hoofdredacteur Mischa van den Berg bewust van de reden waarom zijn omroep vaak genoemd wordt. "Tja, de aardbevingsschade. Daar kun je natuurlijk niet zo veel aan doen. Liever hadden we gehad dat het niet gebeurt."

"Om die reden zijn we de laatste jaren wel gewend dat onze berichten worden genoemd. Niet om blasé te klinken, overigens. Het is fijn dat we als betrouwbare omroep worden gezien en dat we ertoe doen. Dat betekent dat we relevant zijn voor ons publiek."

Illustratie door Tanne van Bree.

Makers

Samen komen we verder

Ons onderzoek begint bij jou. Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Documentatie uploaden
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Bedankt, je tip is verstuurd

Wat gebeurt er nu met mijn tip?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het tipformulier in te vullen. Je tip is verstuurd naar de redacteur van het onderzoek. Wij publiceren niets met naam en toenaam zonder contact met je op te nemen. Soms krijgen we zoveel tips binnen dat het ons helaas niet lukt om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. We vragen je begrip hiervoor. 

Benieuwd naar de impact van eerdere tips?

Van kamervragen tot petities en maatschappelijk debat: samen met jou pakken we systemisch falen en onrecht aan. Benieuwd naar de impact van eerdere onderzoeken en ingezonden tips? Bekijk dan nu ons track record.