Samen rijden ze op de vrachtwagen door heel Europa: Arie en zijn vrouw Karen. Karen: “Ik heb mij een paar jaar geleden erg boos gemaakt op minister Schultz omdat zij het liet voorkomen alsof alle vrachtwagens goed uitgerust waren met een stand-airco. Ik wist dat het niet zo was. Ook in onze auto was het regelmatig rond de veertig graden als we moesten slapen.” Karen benadert ons omdat ze vindt dat álle vrachtwagenchauffeurs een stand-airco zouden moeten hebben. We spreken haar voor ons onderzoek naar Arbeidsomstandigheden.
Een stand-airco is een airco die het ook doet als de vrachtwagen stilstaat. De meeste vrachtwagenchauffeurs hebben die niet. Zij moeten op een warme dag in een hete cabine slapen. Eerder spraken wij internationaal vrachtwagenchauffeur Aschwin Cannoo. Volgens hem zou een stand-airco wettelijk verplicht moeten worden. Het is niet alleen veel prettiger voor de chauffeur, zo bepleit hij, ook voor de verkeersveiligheid zou het van essentieel belang zijn. Het is nu aan de werkgever om een stand-airco aan te schaffen. Die kost zo’n 1500 euro; veel bedrijven vinden dat te duur.
Enquête op Facebook
Karen en Arie zijn sinds vier weken dolgelukkig met hun DAF-truck mèt stand-airco. Daarvoor reden zij enkele jaren door Europa zonder. Karen: “Ook in onze auto was het regelmatig rond de veertig graden als we moesten slapen. Inmiddels hebben wij stand-airco gelukkig, maar dat geldt niet voor iedereen.” Karen maakte een enquête om de ervaringen van collega-chauffeurs te peilen en plaatste die op een besloten pagina voor vrachtwagenchauffeurs op Facebook. Bijna duizend truckers vulden hem in.
“Het is niet te doen om in een hete auto te slapen.”
96 procent van de respondenten zegt dat in een hete vrachtwagen slapen invloed heeft op de nachtrust. 95 procent zegt dat slapen in een hete cabine van invloed is op hun functioneren als chauffeur. En meer dan 60 procent van de chauffeurs geeft aan dat ze ‘s nachts de motor stationair laten draaien, zodat de gewone airco het blijft doen.
Een chauffeur voegt als commentaar aan de enquête toe: “Ik ga door de hitte veel te laat slapen, overdag krijg ik daar onherroepelijk last van. Zoveel last dat ik de auto wel eens aan de kant moet zetten om even mijn ogen dicht te doen.” Een ander schrijft: “Het is niet te doen om in een hete auto te slapen. Je valt in een roesje in slaap, je zweet je helemaal leeg en daardoor kom je niet aan je welverdiende slaap. De volgende dag kan je je ogen niet openhouden en je aandacht niet op de weg houden.”
Een greep uit de andere reacties van vrachtwagenchauffeurs:
“Je slaapt niet of te licht, om de haverklap word je wakker, badend in het zweet. Hoe kun je dan de volgende dag weer 'zo fris als een hoentje' achter dat stuur? Niet dus. En de motor stationair laten draaien is ook niets: je ligt te schudden in bed, als de compressor afslaat ben je weer wakker en het beroerdste: de buurman krijgt jouw walm binnen. Dáár maak je vrienden mee!”
“Ik heb geen airco in mijn truck. Dus slapen als het snikheet is wordt niets. Ik smeer me dan in met eau de toilette om af te koelen. Ruikt lekker en ik val in slaap.”
“Zelfs de varkens in de stal hebben nog koeling! En wij als chauffeur moeten zo maar gaan liggen! Op warme dagen kom je dan eindelijk ‘s avonds stil te staan en dan komt de warmte van de motor nog de cabine in en is het zo meer dan veertig graden in de cabine!
“Ik zou zo mijn standkachel voor de winter inleveren als daarvoor in de plaats de stand-airco zou komen, voor de kou kan je een dekentje extra meenemen maar tegen hitte kan je niks.”
Nu wèl een stand-airco
Karen stuurde de uitkomsten van de enquête naar alle politieke partijen, naar het Europees parlement en naar Veilig Verkeer Nederland. Maar er is vooralsnog niks mee gedaan.
Zelf slapen Karen en Arie inmiddels in een gekoelde cabine. Hun werkgever Verhoek Europe bestelt nieuwe vrachtwagens mèt stand-airco en een daarvan was voor Arie. Hoe is dat? Karen: “Heel erg luxe. Het is even wennen: hoe werkt het nou precies? Maar je slaapt zoveel beter. We zetten hem ook aan als we gaan laden en lossen, anders wordt het ook al snel heel heet in de cabine.”