Merle zit in haar tweede jaar van haar mbo-opleiding Persoonlijke begeleiding en maatschappelijke zorg en ervaart veel prestatiedruk: “Er wordt van mij verwacht dat ik met mijn autisme iedereen bijhoud. Ik heb al heel vaak aangegeven dat ik moeite heb en wat vaker hulp nodig heb. Je merkt gewoon dat de normale mens een tempo heeft dat wij, met autisme of ADHD, angststoornissen, faalangst of wat dan ook, niet kunnen bijhouden."

Samenwerken is voor Merle moeilijk omdat ze heel erg perfectionistisch is: “Er kunnen ruzies ontstaan en dat maakt mij heel erg leeg en moe. Mensen met autisme kunnen een aangepast rooster krijgen of hebben het recht om niet samen te hoeven werken. Ik heb daar ook recht op. Maar als ik het aangeef bij mijn docent dan krijg ik te horen dat ik een sociale opleiding doe en samen ‘moet’ leren werken. Je moet het kunnen want iedereen kan het.”

Ik ben heel precies en ik wil alles heel goed doen.

Volgens Merle zijn veel scholen niet bekend met autisme. Ze heeft hierdoor veel onbegrip ervaren op haar basisschool, middelbare school en nu ook op het mbo: “Ik ben heel precies en ik wil alles heel goed doen.” Op de middelbare school werd Merle heel erg gepest waardoor het goed presteren op school moeilijk werd. Ze kreeg hierdoor depressieve gevoelens. Merle: “Ik ben niet op mijn mondje gevallen, ik heb altijd een mening en daardoor was ik een mikpunt. Ze gingen mij uitschelden, mij opwachten na school, met graffiti mijn naam op het gebouw spuiten met piemels eromheen.”

Pestgedrag

Merle was blij toen er een lockdown kwam door Corona, maar het pesten ging door tijdens de online lessen. “In de chat werd ik uitgescholden en ik werd door de kinderen uit mijn klas de hele tijd op mute gezet, waardoor ik niets kon zeggen of vragen. Het beperkte mij heel erg in het volgen van de lessen.” Het liep zo uit de hand dat ze achterstanden kreeg in haar schoolwerk. Ze kon het voor haar gevoel niet meer goed doen. Haar ouders gingen het gesprek aan met de docenten en de directeur, maar het pestgedrag bleef doorgaan: “Ik kreeg geen hulp, sommige docenten zagen het wel gebeuren maar deden hun ogen dicht. Ik voelde mij niet gehoord.”

Nu ik weet dat ik autisme heb, valt veel op z’n plek.

Mentaal ging het steeds slechter met Merle. Ook werd ze steeds angstiger voor sociale plekken. Ze wilde graag naar een psycholoog, maar door corona was er een lange wachtrij. Daardoor kon ze pas na een halfjaar terecht. Bij de psycholoog kreeg Merle EMDR-therapie voor het pesten en kwam ze erachter dat ze autisme heeft. “Nu ik weet dat ik autisme heb, vallen er een hoop dingen op zijn plek; ik ben best aanwezig maar als ik overprikkeld ben kan ik opeens heel afwezig zijn.”

Merle gebruikt haar Tiktok-kanaal als uitlaatklep voor alles wat ze meemaakt: “Ik hoop dat mensen zich erin kunnen herkennen en dat ze zich gesteund voelen.”

Leren over mentale gezondheid

Volgens Merle wordt er veel gepraat over dat het niet goed gaat met de mentale gezondheid van jongeren, maar wordt er niet echt iets aan gedaan. Merle: “Ga kijken waar het probleem ligt. Mist er iets in het onderwijs van de middelbare school, waardoor jongeren steeds meer angststoornissen ontwikkelen en thuis zitten? Hoe kunnen we het pesten beter aanpakken? Het gebeurt niet alleen op school, het gaat thuis online door. En moeten docenten tijdens hun opleiding niet meer leren over mentale gezondheid? Ze leren om les te geven, maar ze moeten ook leren wat ze moeten doen als een leerling depressief raakt.“

Bekijk hieronder de aflevering van Pointer Checkt terug, over of Generatie Z meer prestatiedruk ervaart:

Wil je op de hoogte blijven van Pointer?

Elke week sturen we je onderzoeksverhalen, tips van de redactie, en verhalen die je nog van ons kan verwachten.

Makers