Tarieven zijn een heikel punt voor diverse ondernemers die pakketten rondbrengen voor PostNL. De afgelopen maanden gaven diverse onderaannemers bij ons aan dat ze niet uitkomen met de tarieven die de Nederlandse marktleider in pakketbezorging biedt. Maar er melden zich ook ondernemers die naar eigen zeggen wel goed boeren. Onze presentatrice Anna Gimbrère belt met een van deze ondernemers om erachter te komen wat de truc is.

“PostNL is een van mijn klanten, en daar ben ik best tevreden over. Mijn chauffeurs zijn in loondienst en die krijgen volgens de cao (collectieve arbeidsovereenkomst, red.) betaald. En voor het bedrijf hou ik er ook nog iets aan over”, vertelt Herald Setz uit Emmen. Hij heeft een logistiek bedrijf en brengt naast medische artikelen ook pakketten rond voor PostNL.

We spreken hem voor ons lopend onderzoek naar pakketbezorging. Hij herkent zich niet in het verhaal van andere ondernemers, die zeggen nauwelijks rond te kunnen komen van de huidige tarieven die het oud-staatsbedrijf biedt. Anna Gimbrère belt hem om op om uit te zoeken hoe dat zit.

Anna: “Ik ben benieuwd wat jij denkt dat er dat er dan misgaat aan de kant van de ondernemers die klagen over de tarieven van PostNL. Want jij herkent je niet in dat verhaal?

Herald: “Ik denk dat de meesten deze fout maken. PostNL betaalt wanneer je een pakketje aflevert. Wanneer je niets aflevert en je het nadien naar het postkantoor moet toebrengen, krijg je niet betaald. Sommigen tillen daar zwaar aan. Die willen het pakketje, hoe dan ook afleveren. Op dat moment gaan ze dingen doen die niet mogen. Je mag een pakketje bijvoorbeeld niet zomaar bij de voordeur neerleggen. Dat gaat misschien wel lekker snel en je hebt makkelijk je geld binnen. Maar als het pakketje weg is, is het jouw verantwoordelijkheid. Beter is om te denken: joh, we gaan gewoon verder. Dan verlies je minder tijd, kun je meer doen, en loop je geen risico, want je hoeft geen schade te betalen als het pakketje verdwenen is.”

Ik kan er goed van rondkomen. Ik heb totaal geen klachten

Herald Setz, onderaannemer van PostNL

Anna: “Wij horen van onderaannemers die zeggen: eigenlijk is het tarief per pakketje te laag. Wij kunnen daar niet van rondkomen. Ben je het daar niet mee eens?”

Herald: “Ik heb personeelsleden, mijn chauffeurs worden gewoon betaald volgens de cao, ik kan er goed van rondkomen. Ik heb totaal geen klachten.”

Anna: “Ik vind het toch gek dat wij voornamelijk geluiden horen van mensen die vinden dat het tarief te laag is en dat ze er juist nauwelijks van kunnen rondkomen. Is het tarief niet een beetje aan de lage kant?”

Herald: “Gezien de transportmarkt, niet. De hele transportmarkt wordt eigenlijk gewoon slecht betaald. Als je met een netto percentage van 5, 6 procent uitkomt, wat je overhoudt aan het eind van het jaar, doe je ‘t gewoon hartstikke goed. Dat ligt aan de hele transportsector. Dat ligt niet alleen aan PostNL. Er zit zoveel concurrentie in. Dan moet je zeggen: de Nederlandse staat moet kijken van, hoe gaan we nu de totale prijs in de transportsector omhoog krijgen. En natuurlijk wil iedereen ook meer verdienen, als de tarieven omhoog kunnen, ben ik de laatste die zou zeggen: doe maar niet.”

Anna: “Maar eigenlijk zeg je: ik heb die tariefverhoging niet nodig, ik red het zo ook wel.”

Herald: “Ik kan het bedrijf goed draaiende houden. Ik heb een goed leven en ik ben zeer tevreden met opdrachtgevers zoals PostNL.”

Anna: “Wat denk jij dan dat er misgaat bij die andere mensen die andere onderaannemers?”

Herald: “Ik denk dat een heleboel ondernemers een chauffeur gewoon maar later gaan, dat ze er niet mee bezig zijn en denken van: joh, hoe kunnen wij die mensen helpen zodat ze met normale uren de route wegkrijgen? Maar ik weet niet wat die andere ondernemers wel en niet doen.”