Het is druk bij de pakketbezorgers waardoor onderaannemers meer omzet draaien, zegt PostNL. De Belangenvereniging voor Pakket Distributie vindt juist dat ze beter betaald moeten worden en stapt binnenkort naar de rechter. “We willen dat PostNL een minimumtarief gaat hanteren voor onderaannemers.”
“Toen ik vijftien jaar geleden begon met pakketbezorging, maakten we zo’n 130 stops op een dag. Nu zijn dat er 200. Sinds corona gaat het zelfs tot wel 240 stops op een dag. Dat is 240 keer in- en uitstappen, aanbellen en een pakketje afgeven.” Ruud Wassenaar is voorzitter van de Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD) en runt een eigen koeriersbedrijf in de Haarlemmermeer. “Nu zijn er gelukkig nog veel mensen thuis, maar langzamerhand gaat iedereen weer naar het werk en dus moeten we vaker naar de buren toe. Het wordt ook weer drukker op de wegen wat kan zorgen voor extra oponthoud.”
Race to the bottom
De coronacrisis bezorgde topdrukte bij de pakketbezorgers, maar Wassenaar maakt zich al langer zorgen over de werksituatie binnen de pakketbezorging. Hij vindt dat onderaannemers onderbetaald krijgen, waardoor pakketbezorgers verder onder druk komen te staan. “Gratis bezorgen bestaat niet”, volgens de onderaannemer. “Er zijn veel webwinkels die ermee adverteren of gratis retours ophalen, zoals Zalando doet. Ergens moet dat geld vandaan komen.”
Volgens hem is de concurrentie moordend tussen de pakketspelers als PostNL, DHL en DPD die allemaal grote jongens als Zalando en Bol.com willen binnenslepen. “Het is een race to the bottom.”
Juridische strijd
Pakketservicediensten hebben niet alleen koeriers in vaste dienst, ze huren ook zzp’ers in en onderaannemers met eigen koeriers om de pakketten te bezorgen. Juist bij onderaannemers heerst er onvrede, omdat er te weinig betaald zou worden en de tarieven de afgelopen jaren zijn gedaald.
BVPD die de belangen behartigt voor deze groep is sinds enkele jaren in gesprek met PostNL in de hoop dat de tarieven voor onderaannemers worden verbeterd. Wassenaar legt uit dat het tarief voor onderaannemers wordt berekend vanuit een uurtarief, en vervolgens omgerekend naar een stoptarief.
Maar of die formule correct tot stand komt, daarover verschillen de partijen van inzicht. Volgens Wassenaar worden er bij die berekening teveel stops ingepland, of niet alle gewerkte uren meegerekend.
De handscanner registreert soms dat iemand pauze neemt, maar het kan dan zijn dat iemand langer aan het lossen is bij een afhaalpunt
Over de stops, die geregistreerd worden door de handscanner waarmee de pakketbezorger zijn leveringen registreert, zegt Wassenaar: “De handscanner registreert soms dat iemand pauze neemt, maar het kan dan zijn dat iemand langer aan het lossen is bij een afhaalpunt.”
Pakketbezorgers krijgen in principe volgens de cao uitbetaald. Maar onderaannemers niet, die krijgen een uurloon dat ongeveer 30 euro is, aldus Wassenaar, dat wordt gebaseerd op het aantal stops. Maar hoe die berekening tot stand komt is oneerlijk, vindt hij. Wassenaar: “We willen dat PostNL een minimumtarief gaat hanteren voor onderaannemers.”
Omdat onderhandelingen te weinig opleverden, gaat de BVPD de juridische strijd aan en stappen ze binnenkort naar de rechter. Ook willen ze een klacht indienen bij de autoriteit consument en markt wegens misbruik van het monopolie.
Reactie PostNL
“Bezorgers die in dienst zijn bij een ondernemer krijgen volgens de Beroepsgoederenvervoer (BGV) cao betaald en ontvangen een maandinkomen op basis van hun arbeidscontract. Er is geen sprake van stukloon of betaling per pakket”, laat een woordvoerder schriftelijk weten. “We beëindigen de samenwerking wanneer een bezorgondernemer niet kan aantonen dat personeel volgens de BGV-cao betaald wordt.”
Volgens PostNL worden er dagelijks zo'n 4.000 ritten gereden door pakketbezorgers die in dienst zijn bij PostNL (ongeveer 1.700), zzp'ers (ongeveer 175). Hoeveel pakketbezorgers in dienst zijn via ondernemers, laat PostNL niet weten.
PostNL geeft aan minimaal eens per jaar met zijn ondernemers over het tarief te praten. “In de tariefafspraken met ondernemers houden we ook rekening met verschillen in bezorgwijken. Denk aan bezorgwijken waar overdag minder mensen thuis zijn. Of buitengebieden waar de huizen verder uit elkaar liggen. Daarmee zorgen we ervoor dat onze ondernemers eerlijke en juiste tarieven krijgen”, aldus de woordvoerder. Hoe de tarieven tot stand komen, daar geeft PostNL geen publieke inzage in omdat het “concurrentiegevoelige informatie” betreft.
Meer pakketten leidt meer stops en pakketten in een straat, en ook tot meer omzet, concludeert de woordvoerder van PostNL: “In dezelfde tijd kan een bezorger dus, zonder harder te werken, meer pakketten bezorgen, meer stops afhandelen. We verlagen het tarief per stop op basis van efficiency: er kunnen immers meer pakketten met relatief weinig meer tijd bezorgd worden.”
Op de tariefdaling reageert ze tot slot: “De BVPD focust alleen op het tarief per stop dat inderdaad gedaald is, maar geeft daarmee een te beperkte voorstelling van zaken. In plaats van zeggen dat het tarief per stop gedaald is, kun je namelijk ook zeggen dat de omzet per uur gestegen is.”