Ongewenste telefoontjes van energiemaatschappijen of telecomproviders roepen vaak irritaties op. Dit soort telefoontjes zouden een stuk minder vaak moeten voorkomen nu de regels omtrent telemarketing zijn aangescherpt. Toch komen er nog steeds klachten binnen bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Sinds 1 juli mogen telemarketeers niet meer zomaar iedereen bellen waarvan ze het telefoonnummer hebben. De regels zijn verscherpt, waardoor bedrijven alleen mogen bellen als iemand klant is bij het betreffende bedrijf (of dat maximaal 3 jaar geleden was) of wanneer iemand expliciet toestemming heeft gegeven om gebeld te mogen worden. Daarnaast mogen bedrijven niet meer met een afgeschermd nummer bellen.
Met de nieuwe regels worden zowel consumenten als ondernemers (vooral zzp’ers) beter beschermd. “Het trucje dat callcenters in het verleden toepasten ‘ik bel u omdat u een KvK-nummer heeft’, dat is juridisch gewoon onzin. Je bent consument als jij een product gebruikt in de hoedanigheid als consument. Ook al heb je zes KvK nummers.” vertelt de ACM.
Volgens de ACM is het nog te vroeg om te zeggen of er nu minder klachten binnenkomen dan voorheen: “Belbedrijven en callcenters hebben niet op 1 juli de stekker eruit getrokken, maar bellen gewoon door. Het spannende moment wordt dan natuurlijk: kunnen ze die toestemming aantonen?” De ACM hoeft namelijk niet meer te bewijzen dat een bedrijf onterecht heeft gebeld, maar het bedrijf moet kunnen aantonen dat het wél toestemming had om te bellen. De klachten die nu binnenkomen gaan zowel over eerlijke bedrijven die nog niet helemaal voldoen aan de nieuwe regels, als over bedrijven die doelbewust de regels omzeilen. Bij die laatste groep ziet de ACM dat de bedrijven hun strategie hebben aangepast aan de nieuwe regels. Sommige bedrijven bellen mensen op met het verhaal dat ze in het verleden al eens hebben gebeld, en vragen of ze in het vervolg nog eens mogen bellen. Ze bellen dus (onterecht) op om toestemming te hernieuwen of te verkrijgen.
Ook op de website wieheeftgebeld.nl laten mensen weten nog steeds gebeld te worden door telemarketeers, ook na 1 juli. Bij telefoonnummers die vaak gerapporteerd worden als ‘storend’ of ‘gevaarlijk’ staan reacties als ‘Scammers, proberen je contracten te verkopen.’ En ‘Bel-me-niet-register, recht van verzet, ik wil dat u niet meer belt. Het maakt allemaal niets uit. Ze blijven bellen en stellen zich voor als de betrouwbare partij waar u ooit een afspraak mee heeft gemaakt als de energietarieven wijzigen.’ Dit kan betekenen dat telemarketeers ongestoord verder bellen, maar het kan ook zijn dat ze gewoon met een geldige reden bellen.
De ACM legt de verantwoordelijkheid deels bij de bedrijven zelf. “Zij moeten zelf die lat hooghouden en niet zomaar een hele verzameling nummers die met een internetspelletje is verzameld accepteren en denken dat het wel goed zal zijn.” Volgens de ACM doen de meeste bedrijven hun best om zich aan de nieuwe regels te houden. Het helpen van deze bedrijven om te voldoen aan de regels, heeft meer effect dan het beboeten van bedrijven die de regels overtreden, vindt de waakhond: “Als wij iedere week een nieuwe onderneming aan moeten pakken, is het dweilen met de kraan open. Het doel is ook niet om bedrijven te beboeten, onze missie is om de markt beter te laten werken. De wetgeving helpt daarbij, en met deze nieuwe wetgeving kunnen we de markt in beweging krijgen.”
Recht van verzet
Als je toch gebeld blijft worden door telemarketeers, kan je altijd beroep doen op het recht van verzet. Door simpelweg te zeggen dat je niet meer door het bedrijf benaderd wil worden, maak je hier al gebruik van. De verkoper moet dan het gesprek stoppen en mag niet opnieuw bellen. Je kan ook zelf contact leggen met een bedrijf om te laten weten dat je niet meer gebeld wil worden. Als een bedrijf dan nog blijft bellen, is het in overtreding en kan je een klacht indienen bij de ACM.
Aan het recht van verzet is in principe weinig veranderd, maar omdat je als ondernemer nu moet kunnen aantonen dat je toestemming hebt om te bellen, moeten telemarketeers ook expliciet aan kunnen tonen dat er eerder geen gebruik is gemaakt van het recht van verzet. “Die onderneming moet zeggen ‘kijk ik heb gebeld, ik heb een opname van het gesprek, hier bied ik de consument het recht van verzet aan en die zegt ‘ik maak er geen gebruik van’. Alleen verklaren dat een consument iets gezegd heeft tegen jou, is juridisch gezien natuurlijk niet genoeg” legt de ACM uit.
De toekomst zal uitwijzen of mensen inderdaad minder (onterecht) gebeld worden door telemarketeers. De ACM verwacht dat het aantal klachten zal afnemen en dat handhaving makkelijker wordt: “We weten uit andere trajecten waarbij de bewijslast bij de onderneming ligt, dat het goed werkt.”