Tijdens ons onderzoek Verdwijnt de seizoenscamping? lezen we overal dat campingeigenaren hun camping met vaste staplekken verkopen aan projectontwikkelaars omdat ze moeite hebben hun camping draaiende te houden. Het geld dat verdiend wordt aan de staplekken zou niet genoeg zijn om de camping te exploiteren. Klopt dat? Is een camping met vaste plekken nog wel rendabel vandaag de dag? Volgens kenners zit de oplossing in een mix tussen vaste plekken en toeristische verhuur.

Al jaren verdwijnen er in Nederland campings. De terreinen worden vaak opgekocht door grote partijen die er luxe chalets op zetten voor de verhuur, want dit levert meer geld op. Een seizoens- of jaarplek op een camping levert tussen de 1500 en 3000 euro per jaar op, terwijl een luxe chalet in het hoofdseizoen per week alleen al 2000 euro kan opbrengen.

Deze ontwikkeling is de afgelopen tijd in een versnelling geraakt omdat de rente laag staat en de markt voor vakantie- of tweede huizen groeit. Ook corona deed een duit in het zakje: steeds meer mensen willen sinds de pandemie in Nederland vakantie vieren. Projectontwikkelaars kopen graag campingterreinen op omdat die al de bestemming ‘recreatie’ hebben, en dus verkopen veel eigenaren hun camping.

Oproep

Heb of had jij een camping met vaste plekken? Lukt het om die rendabel te houden? Waar loop je tegenaan als campingeigenaar? Laat het ons weten.

Familiebedrijf

“We zijn een familiebedrijf. Mijn ouders zijn hier begonnen en we bestaan al bijna 50 jaar”, vertelt ondernemer Rutger van de Maat vanaf vakantiepark Mölke, gelegen aan het riviertje de Regge in Twente. Het park is altijd al een mix geweest van jaarplaatsen, kampeerplaatsen en verhuurhuisjes. Waarom zetten ze er niet alleen maar verhuurhuisjes neer? Die leveren immers het meeste op. Van de Maat: “Wij vinden: zo gaan we niet met onze gasten om. Het zijn nu economisch goede tijden voor de toeristische verhuur, maar we vinden het niet netjes om onze trouwe jaargasten dan aan de kant te zetten. Aan de andere kant moeten wij wel een bedrijf runnen en deze toekomstbestendig maken, dus als jaargasten vrijwillig weggaan kan het wel een verhuurplek worden.” Op Mölke schommelt het aantal jaarplekken nu al jaren rond de 80, op een totaal van 325 plekken.

Vakantiepark Mölke
Stacaravanbezitters moeten plaats maken voor de bouw van een nieuw recreatiepark

Stacaravanbezitters moeten wijken voor luxe vakantiehuisjes: ‘Jan Modaal komt in de knel’

Grote investeerders azen op de overname van campings om aan de groeiende vraag naar luxe vakantiehuisjes te voldoen.

Stijlboek

Mölke is inmiddels een natuurpark in wording. “We sturen dus niemand weg, maar hebben wel een stijlboek. Dat zorgt voor vernieuwing en voorkomt dat de boel verloedert,” vertelt Van de Maat. Jaargasten krijgen een uitgebreid stijlboek waaraan hun plekje moet voldoen. De beplanting moet bijvoorbeeld inheems zijn, er moet 70 procent groen zijn op de plek, er mogen geen Romeinse partytenten staan of ongepaste witte hekjes. Volgens Van de Maat hebben de jaargasten daar ook zelf wat aan. Van de Maat: “Wanneer hun vakantiewoning aan onze verhuurrichtlijnen voldoet, mogen ze hun plek via Mölke verhuren en die markt is nu goed. Daarnaast wordt hun woning op een mooier park meer waard dan op een minder mooi park.”

Vakantiepark Mölke impressie

Nog steeds interessant verdienmodel

Volgens Merlijn Pietersma van adviesburo ZKA Strategy zijn jaarplaatscampings waarbij huurders jaarlijks tussen de 2000 en 3000 euro aan stageld betalen nog steeds een interessant verdienmodel. “De jaargast is een loyale en trouwe gast die ieder jaar terugkomt, dus dat biedt veel zekerheid voor ondernemers”, vertelt hij. Pietersma denkt wel dat gasten in de toekomst andere behoeftes hebben en dat de jaarplaatscamping dus moet veranderen. Er is vaak een kwaliteitsimpuls nodig en delen van het jaarplaatsterrein moeten gebruikt worden voor gewone vakantieverhuur. Pietersma: “De tijd dat tante Gonnie de bingo organiseerde is voorbij.” Bij jaarplaatscampings die op het verleden teren, gaat de vergrijzing parten spelen. Hij adviseert campingeigenaren zo snel mogelijk te vernieuwen en moderne vormen van saamhorigheid te stimuleren, want dat is een belangrijk aspect voor jaargasten. Pietersma: “Als je nu pas begint, ben je rijkelijk laat.”

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Elke week sturen we je onderzoeksverhalen, tips van de redactie, en verhalen die je nog van ons kan verwachten.

Makers