Verdwijnt de traditionele camping met stacaravans? Alleen al in het Friese merengebied verdwijnen de komende 2 jaar zo’n 1000 campingplaatsen. Mensen met een vaste seizoensplek moeten daar plaats maken voor de bouw van luxe recreatieparken. “Het is een gevoelige discussie hier in Friesland met veel emotie”, ziet Jasper Heslinga, toerisme-expert. “Waarbij Jan Modaal in de knel komt.”

Deze mensen recreëren soms al decennia op de camping en hebben daar een heel sociaal netwerk. Als je ineens weg moet, dan snap ik dat je daar boos over wordt.” Heslinga doet onderzoek naar trends en ontwikkelingen in het toerisme en we spreken hem voor ons onderzoek ‘Verdwijnt de volkscamping’?

Buitenlandse investeerders

“Ik snap heel goed de emoties, maar de markt bepaalt. Dan kan je hoog of laag springen, maar dit is wel hoe het gaat in ons land. Helaas”, voegt Heslinga eraan toe. Ook op andere plekken in het land moeten mensen met vaste campingplekken van de camping af. Meestal worden die overgenomen door grote investeerders en daarbij duiken steeds vaker buitenlandse namen op zoals het Franse Capfun en Siblu, ook een Franse geldschieter.

De verkoop van traditionele campings is niet alleen van nu. Heslinga: “Dit komt niet ineens uit de lucht vallen. Het zijn ontwikkelingen die al decennialang spelen. Maar de overnames zitten nu wel in de lift, omdat de vraag naar luxere vakantiehuisjes flink is gestegen. Steeds meer mensen willen in eigen land een huisje huren of kopen. “Ik denk dat dit proces de laatste tijd versneld is en ook meer zichtbaar wordt door corona.” Door corona hebben veel mensen hun vakantie in eigen land doorgebracht en Nederland herontdekt. “En die mensen willen nu vaker een tweede huisje op een park huren of kopen.”

En dus zijn er ook meer investeerders op de markt die azen op de overname van campings om aan die groeiende vraag naar vakantiehuisjes te voldoen. Voor mensen met een vaste seizoensplek is de verkoop van hun camping meestal slecht nieuws. Zodra de koop rond is moeten zij vaak met hun stacaravan en hun hele hebben en houwen van de camping af om plaats te maken voor huisjesparken met klinkende namen als Marinapark Residentie Nieuw-Loosdrecht.

Rik en Sonja voor hun stacaravan die van de camping af moet

Van je vaste seizoensplek afgejaagd voor luxe chalets: kampeerders zijn woedend

De vaste kampeerders van camping Bovensluis in Willemstad voelen zich misleid.

Veilige investering

De vraag naar een ‘tweede huis’ stijgt ook omdat dit een rendabele investering lijkt voor particulieren met eigen vermogen. “De gekte die je op de huizenmarkt ziet, zie je een beetje overslaan op de recreatiemarkt. Je krijgt op dit moment amper rente op je spaargeld en mensen die het goed hebben in Nederland zijn op zoek naar een slimme investering.” Sommige particulieren kopen zelfs meerdere vakantiehuisjes om die vervolgens te gaan verhuren. Op de website van EuroParcs, een Nederlands familiebedrijf met 25 recreatieparken in eigen land, staan reacties van kopers zoals deze:

Reactie kopers

In totaal hebben we zeven chalets in eigendom (niet alleen van EuroParcs, red.), waarvan zes met gegarandeerd rendement. Dat houdt in dat we elke maand een vast bedrag op onze rekening gestort krijgen. Dat maakt de recreatiesector zo interessant: de markt groeit, de rendementen zijn interessant en het risico is laag. Bovendien heb je er geen kopzorgen om: Je wordt volledig ontzorgd met de verhuur, reiniging en klein onderhoud van je bezit. Tel hierbij op dat we ook nog van elke woning zelf twee weken in het jaar zelf gebruik mogen maken, zodat je ook nog eens veertien weken gratis vakantie hebt in het jaar. Wat wil je als vroeg gepensioneerde nog meer?”

Verstening

Vakantieparken met stenen huisjes die jaarrond open zijn, geven een veel hoger rendement dan campings die jaarlijks moeten rondkomen van tweeduizend euro stageld per seizoensplaats. De ‘verstening’ zoals Heslinga de ontwikkelingen noemt, speelt al lange tijd in Zeeland, waar recreatiebedrijf Roompot veel campings heeft opgekocht. Een camping kun je maar een paar maanden verhuren en een caravan en een chalet het hele jaar door. Dat is interessant voor de ondernemer die vaker kan verhuren en voor de investeerder die een hoger rendement kan pakken. En ook voor de recreant, want de grote massa wil luxe, comfort en ontspanning tijdens de vakantie na een jaar hard werken. Het is een kwestie van vraag en aanbod.

Een grote keten is overigens niet per sé slecht, vindt Heslinga: “Maar je moet wel de nadelen proberen te beperken. En die zijn er genoeg. De huisjesparken hebben een enorme impact op het landschap. De vraag is: wil je overal betonnen dozen?" Daarnaast profiteert de lokale middenstand nauwelijks mee. Veel luxe vakantieparken zijn geheel zelfvoorzienend met een zwembad, restaurant en een supermarkt, dus voor die levensbehoeften hoef je het park niet af. "Bij grote ketens verdwijnt vaak veel geld naar het hoofdkantoor en niet naar de lokale middenstand.

Traditionele kampeerder verdrongen

Heslinga ziet veel parallellen met de overspannen woningmarkt. “Verhuurders hebben heel veel macht, of het nu een huisjesmelker of een campingverhuurder is.En ook de veryupping van volksbuurten zoals de Amsterdamse Jordaan, lijkt op wat er gaande is in de recreatiesector: “De traditionele kampeerder wordt eigenlijk verdrongen door de groep kapitaalkrachtigen.”

Zet deze ontwikkeling door, dan blijven er weinig campings over voor mensen die niet zoveel besteden hebben. Valt dat tij nog te keren? “Ik denk dat het belangrijk is om vanuit de overheid te onderzoeken hoe je ondernemers met een camping kunt helpen hun bedrijf vitaal en gezond te houden, bijvoorbeeld met subsidies. Zodat je minder last hebt van grote recreatieparken die de boel overnemen.”

Oproep: van de camping af?  

Heb je een seizoensplaats op een camping en moet je vertrekken voor de bouw van een luxe vakantiepark? Ben je campingeigenaar en zie je geen andere mogelijkheden dan verkoop? Wil je je ervaringen delen? Meld je dan bij ons!

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Elke week sturen we je onderzoeksverhalen, tips van de redactie, en verhalen die je nog van ons kan verwachten.

Makers