De grenzen van onze consumptiemaatschappij komen in zicht. De overheid wil dat onze economie in 2050 geheel circulair is, dat er dus geen grondstoffen verspild worden. Apparaten zullen dan langer mee moeten gaan en makkelijker te repareren. Maar daarvoor is nog een lange weg te gaan. Is je vaatwasser defect dan is het nu vaak nog aantrekkelijker om een nieuwe te kopen, zo ervoer Niels Anker uit Assen. 

Nog even snel de afwas doen, dacht hij. Hij laadde de machine in, afwasblokje erbij en draaien maar. De machine deed echter niets. Anker controleerde of een kopje of bord iets blokkeert. Dit bleek niet het geval, er was echt iets mis. Hij moest op zoek naar een reparateur.

Dat klinkt simpel, maar het heeft meer voeten in de aarde dan je misschien zou denken. Anker: ‘’Je zoekt iemand in de buurt, met goede recensies. Verder moet hij bekend zijn met het specifieke merk dat je hebt staan. Ook moet je apparaat niet te oud zijn, dan heeft niemand namelijk de juiste onderdelen op voorraad.’’

‘’Het opzoeken van iemand die je kan helpen doe je tussendoor, even in de lunchpauze bijvoorbeeld. Ik denk dat ik zo’n 3 uur bezig ben geweest met een geschikte reparateur vinden. Ik heb overwogen om een nieuwe te kopen, dan is het tien keer sneller. Je bestelt hem online, de volgende dag staat er iemand voor je deur met een nieuwe machine. Die neemt de oude dan ook nog mee.’’

Oproep

Wij zijn op zoek naar ervaringen met apparaten die te snel kapotgaan. Komt dit verhaal je bekend voor? Heeft jouw apparaat het onlangs (te snel) begeven? En wat heb je er toen mee gedaan? We horen graag je ervaringen!

Hij heeft niet geprobeerd om de machine zelf te repareren. ‘’Als je zelf niet handig bent dan ben je aangewezen op de expertise van anderen. Je kan het wel proberen met filmpjes op Youtube, maar daar is eigenlijk geen beginnen aan.’’ Of de machine nog binnen de garantietermijn valt, kan Anker niet achterhalen. ‘’Hij zat al in de woning toen we het huis kochten, we hebben alle papieren niet en kunnen dus niet naar de garantietermijn kijken.’’

Uiteindelijk lukt het om in Assen iemand te vinden. ‘’Toen we het juiste bedrijf gevonden hadden, ging het redelijk snel. De monteur kon binnen een week langskomen. In totaal hebben we 2 weken zonder afwasmachine gezeten.’’ De reparatie zelf bleek relatief eenvoudig, een rubberen ringetje was versleten. De wascyclus van de machine raakte hierdoor van slag. Met een nieuwe ring werkt de afwasmachine weer als vanouds.

Dit is het dilemma waar bijna iedereen voor komt te staan wanneer een apparaat kapotgaat. Het is vaak erg lastig om het zelf te repareren. Wanneer dat niet gaat, ben je aangewezen op een expert. Een nieuw apparaat kopen is vaak makkelijker en sneller. Vaak is het ook nog eens bijna even duur. Bij Anker was de hele machine bijna op een vuilnisbelt terechtgekomen omdat één rubberen ringetje kapot was.

De Europese Commissie presenteerde op 30 maart een wetsvoorstel om producenten te verplichten meer informatie te verstrekken over de duurzaamheid en repareerbaarheid van hun apparaten. Het voorstel moet nog wel worden goedgekeurd door het Europese Parlement.

Dit artikel is geschreven door Jos Smit, student journalistiek aan de Hogeschool Windesheim in Zwolle. Sommige spullen, elektrische apparaten maar ook bijvoorbeeld goedkoop plastic speelgoed, lijken wel gemaakt om stuk te gaan. Pointer duikt samen met studenten van Windesheim in deze weggooi-economie met het onderzoek Gemaakt om stuk te gaan.

Samen komen we verder

Ons onderzoek begint bij jou. Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Documentatie uploaden
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Bedankt, je tip is verstuurd

Wat gebeurt er nu met mijn tip?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het tipformulier in te vullen. Je tip is verstuurd naar de redacteur van het onderzoek. Wij publiceren niets met naam en toenaam zonder contact met je op te nemen. Soms krijgen we zoveel tips binnen dat het ons helaas niet lukt om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. We vragen je begrip hiervoor. 

Benieuwd naar de impact van eerdere tips?

Van kamervragen tot petities en maatschappelijk debat: samen met jou pakken we systemisch falen en onrecht aan. Benieuwd naar de impact van eerdere onderzoeken en ingezonden tips? Bekijk dan nu ons track record.