“Ik ga staan waar er plaats is, maar makkelijk is dat niet. Na zes uur ‘s avonds is er nergens meer een plekje te vinden. Ik rijd vaak van de snelweg af en ga dan op een industrieterrein staan. Dat mag in de meeste gevallen eigenlijk niet, maar zolang er niemand staat...” We spreken internationaal vrachtwagenchauffeur Aschwin Cannoo voor ons onderzoek naar Arbeidsomstandigheden. Hij maakt zich druk over het tekort aan parkeerplekken voor vrachtwagens in Europa.
Rij- en rusttijdenwet: je moet stoppen
Als je als vrachtwagenchauffeur moet rusten of slapen is het erg lastig als je geen parkeerplek kunt vinden. Veel collega’s van Cannoo herkennen dat. Internationaal vrachtwagenchauffeur Herbert Klanderman: “Je hebt te maken met de rij- en rusttijdenwet. Je mag niet langer dan vierenhalf uur achter elkaar rijden en moet dan ergens 45 minuten rust maken. Totaal op een dag mag je maar negen rij-uren hebben. Maar ja, wat doe je als je acht uur en 45 minuten hebt gereden en je kunt geen parkeerplek vinden? Ja, dan moet je hem toch ergens neerzetten, zodat je geen boete krijgt.” Boetes voor het overschrijden van de rij- en rusttijden met vijf minuten bedragen al snel tweehonderd euro of meer.
Het tekort aan parkeerplekken levert naast ongemak ook gevaarlijke situaties op. Zo wordt er veel fout geparkeerd, bijvoorbeeld door chauffeurs die op de vluchtstrook gaan staan. Een vrachtwagen op de vluchtstrook van de A67 bij Asten kostte in juni nog het leven van een automobilist die achterop de truck botste. Het probleem van de wildparkerende vrachtwagenchauffeurs -die daarmee voor gevaarlijke situaties zorgen- heeft al langer de aandacht van gemeenten, provincies en van Rijkswaterstaat.
Weinig voorzieningen
Als je als vrachtwagenchauffeur een parkeerplek gevonden hebt, is er volgens Klanderman nog weinig reden tot vreugde. “Er zijn nauwelijks voorzieningen bij zo’n parkeerplek. Als ze er al zijn, zijn ze heel erg slecht. Alsof je een varken bent, echt. Ik heb weleens een douche geweigerd, zo vies was die. Als je al in een hotel zou willen slapen, die zijn er ook nauwelijks.”
Dit beaamt ook trucker Lionel: “Vaak strand je met je truck langs de snelweg. Als je aan het einde van de middag aankomt, zijn de goede plekken al weg. En het is er smerig: iedereen zeikt naast zijn wagen.”
Oplossing: beveiligde truckparkings
Er zijn er dus te weinig en de parkeerplekken díe er zijn hebben niet altijd voldoende goede voorzieningen. Daarnaast is ook criminaliteit een probleem: ladingen worden regelmatig uit de trucks gestolen. Als oplossing voor al deze problemen is nu een oplossing bedacht: beveiligde truckparkings. Dit zijn speciale parkeerplaatsen voor vrachtwagenchauffeurs die zijn afgesloten met een slagboom en waarvoor je moet betalen om er te mogen parkeren. Op die parkings zijn allerlei voorzieningen aanwezig, zoals een snoepautomaat, douches en een toilet. In Nederland zijn er al een aantal: bij Duiven, Venray, Den Haag, Waalwijk en Vuren. En er komen nog zo’n 2000 parkeerplaatsen bij op verschillende nog te bouwen truckparkings.
Het Rijk, samen met provincies, gemeenten en het bedrijfsleven zetten hier vol op in. Ook in Brussel wordt dit gezien als dè plek waar in Europa alle vrachtwagenchauffeurs in de toekomst parkeren. Ook vanuit Europa is er geld beschikbaar gesteld voor beveiligde parkeerplekken.
Ondernemersvereniging in de logistieke sector Evofenedex is een grote voorstander van de beveiligde truckparkings en heeft actief meegewerkt aan het plan om er meer te ontwikkelen. Beleidsadviseur wegvervoer bij Evofenedex Adam Elzakalai: “Voor het comfort van de vrachtwagenchauffeurs, maar vooral voor het beschermen van de lading, vinden wij dit een goede, veilige oplossing. Als je als chauffeur volgens de rij- en rusttijdenregels moet stoppen, dan moet je ook echt stoppen. In een woonwijk parkeren wil je niet. Dan ga je naar een truckparking en kun je op een veilige manier je rust pakken.”
“Beveiligde truckparkings duur en niet veilig”
Eind goed, al goed? Nee hoor, want tegen deze beveiligde truckparkings is ook weerstand.
Zo is Aschwin Cannoo - naast vrachtwagenchauffeur ook voorzitter van de stichting Chauffeursnieuws en het platform Transporteffect - een petitie gestart tégen de beveiligde truckparkings en die is nu 534 keer ondertekend.
Cannoo: “We verzetten ons tegen de trend dat je als chauffeur alleen nog maar op beveiligde plekken mag staan. Daar wordt Europabreed op ingezet. Maar het kost veel geld! Zo’n 30 euro om te overnachten op zo’n plek. In het Verenigd Koninkrijk zelfs 60 euro.” Hij vervolgt: “Vrachtwagenchauffeurs zijn elke dag aan het puzzelen waar men kan staan en hoe men niet op kosten gejaagd kan worden."
Ook is Cannoo er niet van overtuigd dat het werkelijk zo veilig is als er geen bewakingsservice is: “Groepen vrachtwagenchauffeurs met verschillende achtergronden worden opgesloten achter een hek en daaronder kan ook diefstal plaatsvinden. En de faciliteiten die worden genoemd in het nieuwe mobiliteitspakket, het totaalpakket van maatregelen dat de regelgeving voor wegtransport binnen de Europese Unie moet harmoniseren, worden summier omschreven. Zo kan een snackautomaat al vallen onder een eetgelegenheid.”