Als de zoon van Els vraagt een paar bedragen voor te schieten aan zakelijke relaties wil ze haar zoon graag helpen. Ze maakt duizenden euro’s over, maar het blijkt later een fraudeur te zijn in plaats van haar zoon. We spreken Els voor ons onderzoek naar online oplichting.
ls de zoon van Els vraagt een paar bedragen voor te schieten aan zakelijke relaties wil ze haar zoon graag helpen. Ze maakt duizenden euro’s over, maar het blijkt later een fraudeur te zijn in plaats van haar zoon. We spreken Els voor ons onderzoek naar online oplichting
Het was een mooie dag, ik weet het nog goed. Ik zat lekker in de tuin toen ik een appje kreeg: ‘Hoi mam, ik heb een nieuw nummer. Kan je deze opslaan?”
Nietsvermoedend verandert Els* op een zomerse dag in juni het nummer van haar enige zoon in haar telefoon. Al snel krijgt ze meer berichten. Haar zoon vertelt problemen te hebben met zijn zakelijke rekening en vraagt zijn moeder hem te helpen. Zou ze geld kunnen voorschieten en overmaken naar wat zakelijke relaties van hem?
“Mijn zoon heeft een eigen bedrijf dus het was een heel realistisch verhaal. Ook had hij een ontspannen toon in zijn berichtjes. Het leek me dus logisch dat hij dit was.” Gedurende twee dagen krijgt Els meerdere verzoeken om geld over te maken. Het gaat om grote bedragen. Haar ‘zoon’ stuurt meerdere Tikkie’s met het maximale bedrag van 750 euro.
“Op een gegeven moment begon ik me wel af te vragen wat er aan de hand was. Ik besloot hem eens te bellen, maar zijn nummer bleek het niet te doen. Toen had ik natuurlijk mijn schoondochter moeten bellen om te controleren of hij dit wel echt was. Maar voordat ik dat deed maakte ik nog een paar keer een Tikkie over.”
Weldenkend mens
Na twee dagen spreekt ze haar schoondochter, die haar vertelt dat haar zoon helemaal geen nieuw telefoonnummer heeft. Inmiddels heeft Els ruim 9000 euro overgemaakt naar de oplichters.
“Ik schrok enorm. Hoe kon ik zo stom zijn?! Ik ben een weldenkend mens. Achteraf begrijp ik niet waarom ik het gedaan heb.” Els twijfelt een paar keer over het toesturen van het geld. Zo valt het haar op dat de oplichter spellingsfouten maken en dat ze het geld naar rekeninghouders met Oost-Europese namen moest overmaken. “Ik had al wel een berichtje gestuurd met: ‘Wel aparte namen hè…?’ Hij antwoorde alleen maar ‘ja’. Dus ik ging door met overmaken.”
Els trekt pas na twee dagen aan de bel. Ze heeft nog nooit gehoord over oplichters die zich in berichten voordoen als kinderen of andere familieleden. Inmiddels heeft Els aangifte gedaan bij de politie. Ze heeft nog niet te horen gekregen of de dader gepakt is.
Schaamte, maar terecht?
Els schaamt zich er erg voor dat ze de oplichters heeft geloofd. Toch is ze zeker niet de enige die dit is overkomen. De Fraudehelpdesk ontving dit jaar meer dan 1100 meldingen van mensen die geld hebben overgemaakt aan oplichters via Whatsapp. In totaal hebben de slachtoffers in 2020 meer dan 3,3 miljoen euro overgemaakt aan frauders.
De vraag is of het wel terecht is dat Els zich zo schaamt voor wat haar overkomen is. Oplichters gaan namelijk ontzettend geraffineerd te werk, en lijken daar steeds beter in te worden. Hoe gaan deze online oplichters te werk? En hoe voorkomen we dat mensen slachtoffer van ze worden?
*Els is een gefingeerde naam.
Bekijk hier onze uitzending over Whatsapp Fraude: