Sinds 110 jaar vinden bloemenkwekers en bloemenhandelaren elkaar via bloemenveiling FloraHolland. Maar de wereld is veranderd. Digitalisering biedt iedere kweker en handelaar kansen om buiten de veiling om te werken. Dat is al een paar jaar zo maar tot op heden werden succesvolle initiatieven door FloraHolland opgekocht.
Tegenwoordig zijn handelaren groot en komen er startups in de sector die de oude marktplaats niet meer nodig hebben om hun bloemen en planten te verkopen.Steeds vaker gaan de producten van de kwekerij direct naar de afnemer. Dat scheelt kosten van de veilingvloer, vrachtwagenritjes en de bloemen en planten zijn sneller op de plaats van bestemming.
FloraHolland probeert door in hoog tempo te digitaliseren, mee te gaan in de vaart der volkeren maar de echte ondernemers laten zich niet meer de wet voorschrijven.
Deel III uit de reeks over de Bloemensector met de uitkomsten van een nieuwe enquête van vakvereniging Flora Futura, initiatieven uit de markt, commentaar van de Rabobank en een reactie van Steven van Schilfgaarde, ceo van Royal FloraHolland.
Bloemen vaker verkocht buiten de bloemenveiling om