Hoe gevaarlijk is appen achter het stuur nou echt? Tijdens een app-test op een circuit bekeken we wat je telefoon gebruiken in de auto daadwerkelijk met je rijgedrag doet.

Een paar weken geleden deden wij een oproep voor ons onderzoek naar verkeersveiligheid: we waren op zoek naar mensen die mee wilden doen aan ons experiment naar appen achter het stuur. Mark (35) en Luuk (23) gaven zich op. Beide deelnemers zijn echte kilometervreters. Mark rijdt elke dag van zijn huis in Friesland naar zijn werk in Zuid-Holland, en Luuk rijdt regelmatig naar zijn studie in Groningen en werkt daarnaast als taxichauffeur in Emmen.

Telefoongebruik achter het stuur

Ze beseffen zich maar al te goed dat appen gevaarlijk kan zijn, en dat is niet zonder reden. Luuk was op zijn achttiende getuige van een ernstig ongeluk. De bestuurder zat te appen en reed daarbij tegen een boom. Luuk probeerde nog te helpen, maar het mocht niet meer baten. De bestuurder overleed. Een heftige ervaring dus, die veel impact heeft gehad op hem. ‘Zoiets blijft je voor altijd bij’.

Ook Mark stond nog niet zo lang geleden in de file achter een ongeluk dat veroorzaakt was door een appende bestuurder. ‘Een vrachtwagenchauffeur was vol op een file ingereden die hij niet zag aankomen omdat hij met zijn telefoon bezig was. Hij raakte daarbij een auto met een volledig gezin er in. De vader is daarbij overleden.’

Ongeluk

Als je zulke heftige ervaringen hebt meegemaakt, zou je zeggen dat je nooit meer een telefoon aanraakt achter het stuur. Toch is dat niet het geval. Zowel Mark als Luuk geven toe heel soms toch nog op hun telefoon te zitten als ze aan het rijden zijn. Luuk: ‘Soms wil je toch even snel een muzieknummer wisselen, en dan denk je dat je dat wel kan.’ Mark verklaart: ‘Je zit natuurlijk in de veilige omgeving van je eigen auto, dan denk je toch wel dat je in staat bent om even heel snel te kijken wat er op de app staat.’ Luuk en Mark zijn overigens geen uitzondering. 62% van de bestuurders geeft toe wel eens zijn telefoon te gebruiken in de auto.

App-test

Zelf getuige zijn van de dramatische gevolgen van appen achter het stuur zorgt er dus niet voor dat je er volledig mee stopt. Maar wat helpt dan wel? Mark en Luuk geven zich op voor onze qpp-test. Want hoe beïnvloedt appen het rijgedrag nou echt?

We vragen Mark en Luuk om ‘Ik ben bijna thuis’ te typen terwijl ze verschillende oefeningen moeten doen. In de eerste oefening moeten Mark en Luuk slalommen om pionnen. In de tweede oefening moeten ze een berichtje appen en daarna remmen, om te zien hoeveel meter ze afgelegd hebben terwijl ze niet aan het opletten waren. Dat valt niet mee.

De tests laten zien dat je daadwerkelijk een stuk minder oplet als je een berichtje typt tijdens het rijden. Luuk realiseert zich door de test maar al te goed wat er had kunnen gebeuren terwijl niet oplette: ‘In de tijd dat ik zo nodig “ik ben zo thuis” moest appen, komt iemand anders zoon of dochter misschien helemaal niet meer thuis.”

Nieuwsbrief

Wil je graag op de hoogte gehouden worden van ons onderzoek? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Makers

Samen komen we verder

Ons onderzoek begint bij jou. Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Documentatie uploaden
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Bedankt, je tip is verstuurd

Wat gebeurt er nu met mijn tip?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het tipformulier in te vullen. Je tip is verstuurd naar de redacteur van het onderzoek. Wij publiceren niets met naam en toenaam zonder contact met je op te nemen. Soms krijgen we zoveel tips binnen dat het ons helaas niet lukt om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. We vragen je begrip hiervoor. 

Benieuwd naar de impact van eerdere tips?

Van kamervragen tot petities en maatschappelijk debat: samen met jou pakken we systemisch falen en onrecht aan. Benieuwd naar de impact van eerdere onderzoeken en ingezonden tips? Bekijk dan nu ons track record.