Waar haalt één van de grootste visimporteurs van Nederland, Jan van As, zijn tonijn vandaan? Dat was één van de grote vragen in ons onderzoek naar geïmporteerde tonijn in Nederland. We reconstrueerden een logo en spoorden zeecontainers op die dit logo dragen. Binnen 24 uur wisten we in samenwerking met hobbyspeurders het juiste bedrijf te achterhalen.
We willen weten waar visimporteur Jan van As zijn tonijn vandaan haalt. Daarom bezoeken we eerst de website, want waarom zou Jan van As niet gewoon de leverancier van zijn geïmporteerde vis vermelden? Helaas is dat laatste niet het geval. Wel staat er op de website dat er inderdaad tonijn wordt geïmporteerd. Twee soorten om precies te zijn: Yellowfin tonijn en Bluefin tonijn. Maar er staat nergens op de website beschreven waar het Nederlandse bedrijf precies haar tonijn vandaan haalt.
We stuiten op een bedrijfsfilm, waarin wordt uitgelegd hoe het Shock Fresh Proces werkt. Dit proces houdt in dat verse vis snel na de vangst wordt ingevroren tot minus 60 graden. In de video zien we verschillende fases van het proces. Hoe de tonijn wordt gevangen, waarin de tonijn wordt vervoerd en hoe het tot slot wordt verwerkt voor de consumptiemarkt. Deze video bevat daarnaast ook interessante beelden die ons kunnen helpen bij het onderzoek.
Onderzoek op basis van beeldanalyse
In een onderschrift bij de bedrijfsvideo zien we dat het Shock Fresh Proces van Jan van As begint in Taiwan. Het is een eerste richting binnen het onderzoek. Verderop in de video zien we scheepscontainers van Wan Hai met een identificatienummer. Wat ons ook opvalt is het inkijkje in de (waarschijnlijke) visverwerkingsfabriek. Daar zien we een blauw, vaag logo telkens terugkeren op de kleding van de werknemers. De kans is groot dat het bedrijf dat we hier zien Taiwanees is.
Op de redactie bekijken we het logo op de rug van de werknemers nog eens goed. We vermoeden dat dit het logo is van het bedrijf waar Jan van As zijn tonijn vandaan haalt. Het logo is alleen niet goed te zien. Daarom kunnen we met een screenshot geen reverse image search doen, waardoor het via internet niet te vinden is. We besluiten het logo na te maken in Adobe Illustrator, in de hoop dat wél wat oplevert met een reverse image search. Ook dat levert geen resultaten in zoekmachines als: Yandex, Google, Bing en Baidu.
Hoe lossen we deze puzzel op?
Omdat we in ons onderzoek vastlopen, besluiten we een hulplijn in te zetten. De schetsen van de logo’s zetten we op Twitter met daarbij de vraag of iemand met ons mee wil zoeken naar het bedrijf achter dit logo. Het duurt niet lang of twee andere twitteraars laten van zich horen. Ze willen graag de originele video zien waarin het logo te zien is. Misschien zitten er meerdere aanwijzingen in die wij wellicht hebben gemist.
Ondertussen wordt er door iemand anders gekeken naar de Wan Hai container. In de video is namelijk het identificatienummer van die container te vinden. Door het nummer in te voeren op de site van Wan Hei komen we erachter dat het gaat om een container voor gekoelde producten.
Dat spoor loopt later dood, want deze container duikt in veel verschillende havens op. In recente data komt de container bovendien niet voor in de buurt van Taiwan of China. Lang duurt de teleurstelling niet, want even later komt het bericht dat de leverancier van de vis is geïndentificeerd. Het logo achterop de uniformen van die medewerkers uit de video zijn afkomstig van het Taiwanese bedrijf Wen Chi Seafood.
Hoe we uiteindelijk de leverancier wisten te achterhalen
Twitteraar Sector035 heeft het juiste bedrijf gevonden op een manier waar wij niet eerder aan hadden gedacht. Hij gebruikte de site ISearchFrom.com. Met deze tool kun je als het ware een Google zoekopdracht doen vanuit een ander land, bijvoorbeeld China of Taiwan. Je krijgt andere resultaten dan wanneer je vanuit Nederland googlet. Vervolgens zette Sector035 in Google Translate de term "fish processing factory" om naar het Taiwanees en dat leverde Wen Chi Seafood als resultaat op.
Illustratie door Tijmen Snelderwaard