Oudere scheepsmotoren die voldoen aan de eisen van een schone motor worden erkend en regionale milieu-eisen vervallen omdat de Green Deal een grotere impact zal hebben. Dit zijn de twee belangrijkste afspraken uit de nieuwe Green Deal voor vergroening van de binnenvaart. De Green Deal zeevaart, binnenvaart en havens is een "groene revolutie in de scheepvaart", aldus minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat.
Problemen
De Nederlandse binnenvaart voert in Europa de top aan. 'The blue road' verricht 33% van al het vervoer over water. De sector wil al jaren vergroenen maar uit uitzendingen van Reporter Radio bleek dat die vergroening vertraging opliep door onduidelijke eisen, er geen rekening gehouden werd met de levensduur van scheepsmotoren, er geen financieringsfonds kwam en er geen steun was voor het uitstoot-meet-systeem "On Board Monitoring/meten aan de pijp".
Rutger Schonis, D66 TweedeKamerlid over minister Van Nieuwenhuizen
Green Deal
De Green Deal, gepresenteerd op 11 juni, is een eerste stap richting een groene binnenvaart. Het meten aan de pijp wordt in de Green Deal vervangen door een labelsysteem voor emissieprestaties, ontwikkeld door het Ministerie en het EICB (Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart). In de Green Deal is wel al afgesproken dat nabehandelde motoren die aan de CCRII en Stage V eisen voldoen, erkend zullen worden. Daarnaast werkt het Ministerie in Europees verband aan een verduurzamingsfonds voor schonere motoren. Voor de komende 2 jaren maakt het Kabinet € 15 miljoen vrij.
Het Rijk en de sector zullen in een taskforce de afspraken uit de Green Deal bewaken.
Reactie Rutger Schonis op de afspraken: "Goed nieuws dat de Green Deal er is. Tegelijkertijd zien we dat de Algemeene Schippers Vereeniging van de kleine binnenschepen (ASV) niet mee doet. Dat is een gemiste kans van de minister. Juist omdat kleine schepen het hardst hulp kunnen gebruiken bij het verduurzamen en baat hebben bij de regeling voor scheepsmotoren. In de Green Deal is voorts opgenomen dat Nederland pas met een eigen fonds komt, wanneer het Europese fonds niet van de grond komt".