Eén van de grootste leveranciers van nep datingsites, The Right Link, zou vandaag alle sites met nepprofielen offline halen. Dat meldde de Telegraaf vorige week. De website flirter.nl, waar de halfzijdig verlamde Jan op zoek was naar een droomvrouw, is één van de sites die inmiddels op zwart staat. Als reden noemt het bedrijf de aanhoudende ‘negatieve media aandacht’.

The Right Link telt duizenden sites met nepprofielen. Wij ontrafelden een netwerk van tenminste 2000 sites. Mannen worden er verleid door nepprofielen waarmee ze voor één euro per bericht chatten. Ze denken contact te hebben met een potentiële nieuwe liefde, maar verstopt in de algemene voorwaarden staat dat het gaat ‘om deels fictieve profielen’ of om ‘entertainment profielen’.

Misleidende praktijken

In onze twee uitzendingen over het onderzoek ‘Online Oplichting’, geheel gewijd aan deze misleidende praktijken, hebben we laten zien dat mannen soms duizenden euro’s kwijt zijn en nooit één vrouw ontmoeten. Vooral kwetsbare, eenzame oudere mensen, op zoek naar de liefde, zijn slachtoffer van deze sites.

Jan Miedema, is één van hen. ‘Je blijft toch hopen,' verklaarde Jan de reden dat hij nog steeds berichtjes stuurde naar de fictieve vrouwen met hun mooie praatjes. Maar inmiddels is hij gestopt. ‘Een dag na de uitzending heb ik mijn profiel verwijderd. Ik weet dus niet of ik nog berichtjes heb ontvangen en van welke vrouwen. Ik wilde ze niet meer de kans geven om mij om te praten.’ Jan is blij als hij hoort dat de betreffende site uit de lucht is. ‘Subliem, echt gewoon grandioos. Laten we er vanuit gaan dat wij hieraan bijgedragen hebben. Heel mooi, dit doet me genoegen.’

Invallen

Twee weken geleden heeft de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt invallen gedaan bij verschillende bedrijven achter de datingsites met nepprofielen, op verdenking van misleiding en mogelijke overtreding van ’andere regels’. De ACM maakt lopende het onderzoek niet bekend bij welke ondernemingen zij invallen heeft gedaan, en of The Right Link dus één van die bedrijven is.

Gedragscode

Blijkbaar heeft alle media aandacht er nu wel voor gezorgd dat één van de grootste spelers in de fictieve datingmarkt zich aan het terugtrekken is. Al eerder publiceerde het bedrijf ineens een nieuwe gedragscode. ‘Verleiden mag nog wel maar misleiden niet,’ schreven ze aan de chatoperators. Daarmee lijkt het bedrijf zich steeds op slinkse wijze aan te passen.

Ook in Denemarken haalt het zusterbedrijf van The Right Link sites met nepprofielen uit de lucht. Dat horen we van onze tipgever daar, de Deense journalistThomas Lemke van het consumentenprogramma Kontant. ‘Ook wij hebben interne mails doorgespeeld gekregen van chatoperators dat alle activiteiten ook hier in Denemarken gestaakt gaan worden.’

Uiteraard hebben we The Right Link om een reactie gevraagd: ‘The Right Link staat op het punt een aantal rigoureuze maatregelen te treffen. Wij laten het u als eerste weten zodra er meer duidelijkheid is.’ Hiermee lijkt de fictieve dating-branche een harde slag toegebracht te zijn. Wel zeggen ze terug te komen met een ‘een klantvriendelijker product’.

Makers

Redacteur