“Vijftig jaar oud en dan wordt er gezegd dat je aan het einde van je levensduur bent.” Hanneke van der Giesen kijkt op naar een van de grote populieren langs de N489 die nog niet gekapt is. “Als je aan bomen komt, kom je aan mij. Bomen zijn kwetsbaar en de enigen die ze kunnen beschermen, zijn wij mensen.”

We spreken Hanneke voor ons onderzoek Verkeersveiligheid na haar tip over de kap van 335 bomen langs de N489, de provinciale weg die langs haar dorp Westmaas loopt in de Zuid-Hollandse Hoeksche Waard. “Het gaat om het stuk tussen de dorpen Mijnsheerenland en Klaaswaal, een weg van een kilometer of 6 lang.” Vooral Canadese populieren en essen moeten het veld ruimen, maar ook een aantal wilgen, elzen en fruitbomen. Volgens de provincie zijn de bomen aan het einde van hun levensduur, maar daar is niet iedereen, zoals Hanneke, het mee eens. “Iets oudere bomen hebben nu eenmaal meer onderhoud nodig en onderhoud van de populieren heeft hier al zeker 7 jaar niet meer plaatsgevonden, want ja…dat kost geld.”

Een botsing tegen een boom ligt vaak aan het rijgedrag van de bestuurder en nooit aan de boom

Hanneke van der Giesen

5 jaar geleden werd ze voor het eerst uitgenodigd voor een informatieavond waar de gemeente ingrijpend nieuws aankondigde. De provinciale weg N489 zou zoals dat in vakjargon heet, ’Duurzaam Veilig’ ingericht gaan worden, een verkeerskundig concept om de veiligheid op wegen te verbeteren en het aantal verkeersslachtoffers te beperken. Daarbij hoort ook dat bermen ‘vergevingsgezind’ worden, vrij van obstakels zoals bomen. Hanneke: “De bomen staan te dicht op de wegen, dus als iemand een rare glijder maakt met de auto, raak je al gauw een boom. En die boom geeft niet mee, dus de gevolgen kunnen ernstig zijn.”

De gemeente en provincie willen elk risico uitsluiten? “Elk risico voorkomen, kan niet. Dan zou je ook alle lantaarnpalen moeten weghalen en sloten moeten dempen. Een botsing tegen een boom ligt vaak aan het rijgedrag van de bestuurder en nooit aan de boom.”

Kap van bomenrij langs de weg

“Een mensenleven gaat boven een bomenleven”

Gekapte bomen, ook langs wegen, moeten binnen 3 jaar vervangen worden door nieuwe bomen. Maar dat gebeurt niet altijd. “Als ik na 3 jaar die plek controleer, vraag ik me af...

En er wringt nog iets, vindt Hanneke. De provincie heeft haar en ook andere bewoners niet weten te overtuigen dat de weg ook echt onveilig is. “De weg aanpassen doe je als een weg zeer gevaarlijk is, als er veel ongelukken gebeuren. Tijdens een van die bijeenkomsten vroeg ik aan een heer van de provincie: Kunnen jullie ook ongevallencijfers overleggen? Als je een provinciale weg bij ons als onveilig betitelt, dan moeten daar ongevallencijfers van bekend zijn. En die waren niet up-to-date. Waarom moeten er zoveel bomen weg als een weg niet als onveilig kan worden betiteld?”

Een deel van de bomen is inmiddels al neergehaald. “Toen die bomen net gekapt waren, meed ik de N489. Ik wou het niet eens zien. Op een filmpje laat Hanneke zien hoe lommerrijk de weg eruitzag voor de bomenkap. “Die tunnel aan bomen waar je onderdoor fietste of wandelde, dat is volledig verloren.” Binnenkort wordt ook de rest van de bomen gekapt en worden twee rotondes aangelegd. “Er stonden drie rijen bomen. Langs de parallelweg die in de zomer veel gebruikt wordt door fietsers, stonden aan beide zijden populieren. Heerlijk koel, een prachtig gezicht en een beleving om daar te fietsen. Alleen de rijen aan de uiterste rand, die staan er nog.”

Bomenkap protest afbeelding

Protest tegen bomenkap provinciale wegen: kale wegen zijn 'vrijbrief om te scheuren'

Er vallen veel verkeersslachtoffers op provinciale wegen. Een op de vijf doden komt om op N-wegen. Helpt bomenkap op de verkeersveiligheid te verbeteren?

Om de kap tegen te houden dient Hanneke bezwaar in, maar dat wordt ongegrond verklaard omdat ze niet direct aan de weg woont of er zicht op heeft. Een petitie van Hanneke samen met de Stichting Dorp Mijnsheerenland met ruim 2500 handtekeningen, haalt ook weinig uit. De kap gaat gewoon door. Slechts één boom van de 335 weten de bewoners te sparen. “Er wordt gesuggereerd dat je als burger mee mag denken en praten, maar de plannen liggen meestal al vast voordat ze bij de burger komen. Eén boom bij het benzinestation aan de N489 mag blijven staan. Dat is natuurlijk een lachertje.”

Volgens Hanneke wordt er niet alleen in Zuid-Holland langs provinciale wegen gekapt. “Dit is een landelijk probleem. Bomen van 50 jaar en ouder, die beeldbepalend zijn en zorgen voor rust, schaduw en biodiversiteit, worden in één dag weggevaagd.”

Bekijk hier onze video met Hanneke

Bomen kappen om verkeerslachtoffers te sparen?

Zijn er in jouw omgeving ook plannen om bomen te kappen langs de provinciale weg? We horen het graag.

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Makers