‘De verpleging is het mooiste beroep dat er is. Maar ik maak me wel zorgen over patiëntveiligheid en de werkdruk.’ Uit nieuw onderzoek van de beroepsvereniging van verpleegkundigen (V&VN) blijkt dat 48% van de verpleegkundigen vindt dat de patiëntveiligheid is afgenomen door het personeelstekort in de zorg.

Terwijl de fracties van de partijen aan de formatietafel zich over het nieuwe regeerakkoord buigen, luidt de beroepsvereniging alvast de noodklok. Volgens V&VN is een noodplan nodig om ‘onmenselijke effecten van personeelstekorten in de zorg tegen te gaan’. De beroepsvereniging baseert zich op een peiling die werd uitgevoerd onder 17.000 verpleegkundigen en verzorgenden.

Uitgelicht

Zorg aan huis

De 4 belangrijke knelpunten in de wijkzorg

Meer dan driekwart van de verpleegkundigen merkt dat de werkdruk sterk is toegenomen. Ze geven aan dat het structurele overwerk en de gebroken diensten van invloed zijn op hun gezondheid en privéleven. Bovendien zeggen verpleegkundigen en verzorgenden dat ze zich schuldig voelen, omdat ze te kort schieten in de zorg aan patiënten. ‘Ik kan alleen de noodzakelijke zorg leveren en dan vlieg ik door naar de volgende patiënt.’

Fouten

Volgens de ondervraagden zijn veel teams onderbezet, nu steeds meer zorg aan huis moet worden verleend. Hierdoor moeten cliënten langer wachten op zorg en krijgen ze te maken met veel invalkrachten, waardoor overzicht snel ontbreekt en bijvoorbeeld fouten worden gemaakt in de medicatie.

Directeur van V&VN Sonja Kersten noemt in een verklaring de resultaten ‘alarmerend’ en roept de politiek op snel actie te ondernemen. Betere arbeidsvoorwaarden moeten de zorg in ieder geval aantrekkelijk maken voor de circa 125.000 werknemers die de komende jaren nodig zijn. Daarnaast kunnen enkele concrete maatregelen al direct leiden tot meer tijd voor patiënten. Zo gaat volgens de beroepsvereniging nu veel tijd verloren aan het bijwerken van de administratie en het uitvoeren van ondersteunende taken, zoals schoonmaak van het kantoor, het bijhouden van voorraden en het aannemen van telefoontjes. Kersten: ‘Er zijn dringend nieuwe collega’s nodig. Maar er zijn ook mogelijkheden om de werkdruk morgen al te verminderen en tijd te winnen voor patiënten en bewoners. Het is heel belangrijk dat managers en bestuurders écht open staan voor de oplossingen van de werkvloer.”