De zoon van Jacobine van den Hoek wilde dolgraag een fatbike, een e-bike met brede banden. Toen hij die eenmaal had en zijn moeder zag hoe hard hij, zonder helm, door de Amstelveense straten scheurde, schrok ze. Inmiddels is de fatbike weer de deur uit, maar zorgen over jongeren op deze fietsen heeft Jacobine nog steeds. 

“Hij werd 14 en wilde heel graag zo’n ding”, zegt Jacobine over haar zoon. “Wij wilden dat niet, want het leek ons gevaarlijk. Maar vriendjes van hem hadden er ook een. Dus als ze met zijn allen ergens heengingen, gingen die anderen veel sneller of kon hij zelfs niet mee. Of hij ging hangen aan de schouder van vriendjes, waarvan je je ook kunt afvragen hoe veilig dat is.”

Toen haar zoon voorstelde een fatbike van zijn eigen geld te kopen, werd het voor Jacobine nog moeilijker om voet bij stuk te houden. “Het klinkt raar”, zegt ze. “Maar de druk is echt groot.” Sowieso die peer pressure, maar ook: ga je zeggen dat hij er geen mag, terwijl hij hem van zijn eigen geld koopt?” Dat laatste deed Jacobine niet. De fatbike kwam er.

Ervaringen gezocht

Heeft jouw kind wel eens een ongeluk gehad met een fatbike of een andere e-bike? Of ken je andere jongeren die hiermee te maken hebben gehad? Laat het ons weten!

Snelheid en ongelukken

Jacobines zorgen over de veiligheid van haar zoon werden groter toen de fatbike eenmaal in de schuur stond. “Hij vroeg of ik ook een rondje wilde rijden. Ik merkte gelijk hoe hard dat ding ging. Ik vond het doodeng.” De fiets ging 40 tot 45 kilometer per uur, terwijl e-bikes volgens de wet maar 25 kilometer per uur mogen gaan. “Hij had hem zeker opgevoerd”, zegt Jacobine. Dat het opvoeren van een fatbike heel makkelijk gaat door een paar instellingen op het fietscomputertje te wijzigen of een gashendel op de fiets te zetten, wist ze niet van tevoren.

Jacobines zorgen zijn niet ongegrond, blijkt uit de vele berichten in lokale media over ongelukken met e-bikes, ook andere dan fatbikes, in Amstelveen. Recent gebeurde er zelfs vier ongelukken met fatbikes in één week. De gemeente Amstelveen houdt geen cijfers bij over het aantal ongevallen met e-bikes en cijfers van de politie maken nog geen onderscheid tussen verschillende type fietsen, maar het algemene beeld is volgens de gemeente dat er veel ongevallen zijn. Tegen opgevoerde e-bikes probeert de gemeente op te treden. “Er zijn begin van dit schooljaar extra controles geweest door politie en gemeentehandhavers”, laat een woordvoerder weten. “Dit blijven we doen.”

Verkocht

Toch zijn de snelle fatbikes volgens Jacobine voorlopig nog niet uit het straatbeeld verdwenen. “Je ziet ze hier overal”, zegt ze. “Wij wonen dicht bij het bos en zelfs daar rijden ze rond. Keihard langs plekken waar honden oversteken en alles. Het gaat vaak maar net goed.”

Ze is dan ook blij dat haar zoon die van hem uiteindelijk weer verkocht. “We zeiden tegen hem dat ze vast binnenkort verboden worden”, zegt ze. “Dus dat hij hem beter nu kon verkopen, voordat hij niets meer waard zou zijn.” Tot Jacobines verbazing ging haar zoon vrij snel akkoord. “Kleding was ineens weer een hype, dat hielp mee. Met de opbrengst van de fatbike kon hij veel nieuwe kleren kopen. En nu fietst hij rond op mijn oude normale fiets.”

Oproep

Zijn fatbikes een gevaar op de weg? We zijn op zoek naar jongeren en hun ouders die ervaring hebben met (ongelukken met) fatbikes of andere e-bikes. Kun jij ons helpen? We horen graag je verhaal!

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Elke week sturen we je onderzoeksverhalen, tips van de redactie, en verhalen die je nog van ons kan verwachten.

Makers