Tweede Kamerlid voor de PvdA Gijs van Dijk heeft Kamervragen gesteld over de stand-airco in vrachtwagens, de airco die het ook doet als de wagen stilstaat. Aanleiding is ons onderzoek naar Arbeidsomstandigheden. Van Dijk wil van minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en staatssecretaris Van ‘t Wout (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) weten welke maatregelen zij gaan nemen zodat internationaal vrachtwagenchauffeurs een airco krijgen en gezond kunnen overnachten. 

Afgelopen maandag was de uitzending over de stand-airco. Wij volgden internationaal chauffeur Aschwin Cannoo in zijn strijd om deze koeling wettelijk verplicht te krijgen. Hij is ook voorzitter van twee transportplatforms. Cannoo: “Het is ongezond voor ons en ook gevaarlijk omdat we niet goed uitgerust zijn. Zonder stand-airco slapen we op warme dagen in snikhete cabines.”

Kamerlid Gijs van Dijk (PvdA) vraagt de minister en de staatssecretaris nu hoe zij het beoordelen dat vrachtwagenchauffeurs in snikhete cabines moeten slapen. “Bent u ook van mening dat het gevaarlijk is als vrachtwagenchauffeurs, vanwege snikhete cabines, niet goed kunnen uitrusten en daardoor oververmoeid de weg op gaan?” Klik hier om de schriftelijke vragen te lezen.

Deel jouw ervaring

Wij vervolgen ons onderzoek. Ben jij vrachtwagenchauffeur of werkgever in de transportsector? We horen graag jouw ervaring met planning, werktijden en de rij- en rusttijdenwet. Is het moeilijk om de planning rond te krijgen omdat de marges zo klein zijn? Of ben je chauffeur en voel je je gestresst door een strakke planning? Laat het ons weten!

Reacties op de uitzending

Er kwamen veel reacties op de uitzending. Er was veel bijval voor Cannoo’s strijd voor de stand-airco. “Het is soms te warm om te slapen”, schrijft een trucker. “Gevolg is dat veel chauffeurs de motor de hele nacht laten draaien zodat de airco het blijft doen. Dus is een stand-airco een goede investering voor de chauffeur, het milieu en de gezondheid.”

Maar een andere vrachtwagenchauffeur schrijft juist: “Ik ben internationaal chauffeur, en mijn werkgebied ligt van de Noordkaap tot Cyprus. Ik doe mijn werk in temperaturen tussen de -35 en +45 graden. Ik heb een wagen die van alle gemakken voorzien is, maar ik heb bewust geen stand-airco. De belangrijkste reden is dat ik dan mijn dakraam zou verliezen, en ik heb 95 procent van het jaar liever frisse buitenlucht dan airco in mijn cabine."

Makers