Op de Nederlandse wegen rijden meer dan een half miljoen auto's rond met een mogelijk defect. Dat bericht Reporter Radio op basis van de cijfers van de RDW, de Rijksdienst Wegverkeer. De gebreken aan deze auto's kunnen leiden tot verkeersongelukken.
Het aantal terugroepacties wordt gecontroleerd en bijgehouden door de RDW. Het totale aantal recalls is de afgelopen jaren gestegen. In 2017 waren dat er 341, tegenover 321 in 2016 en 260 in 2016. De importeurs zijn verantwoordelijk voor het informeren van de autobezitters over een mogelijke constructie- of ontwerpfout. Autobezitters krijgen een brief en kunnen in het terugroepregister van de RDW controleren of er sprake is van een terugroepactie.
Half miljoen
Maar ondanks herhaalde oproepen aan autobezitters om aan terugroepacties mee te doen, worden deze nog steeds massaal genegeerd. Uit cijfers blijkt dat het om zo’n half miljoen auto’s gaat. Daarom zal er dit jaar voortaan een melding worden gemaakt op het APK-rapport of er sprake is van een terugroepactie.
Maarten Balk van de RDW:” Die aantallen zijn veel te hoog. We hopen op deze manier nog eens te benadrukken dat het echt noodzakelijk is om aan een terugroepactie mee te doen. We willen dat het in de toekomst ook op het overschrijvingsformulier te zien is.” De maatregel wordt gesteund door RAI Vereniging, die de belangen behartigt van autofabrikanten en importeurs.
Problemen met software
Carlo de Weijer is hoofd van de afdeling Smart Mobility aan de Technische Universiteit van Eindhoven. Hij adviseert ministeries en het bedrijfsleven over de toekomst van mobiliteit. De Weijer begrijpt waarom consumenten niet elke terugroepactie opvolgen. “De kans dat er echt iets in de praktijk gebeurd is vaak heel klein. Natuurlijk moet de fabrikant zich voor elk risico indekken, maar een autobezitter maakt daar vaak een afweging in.”
Volgens De Weijer worden auto’s door het gebruik van steeds meer software veiliger en schoner. Dat wil niet zeggen dat het aantal terugroepacties dan ook minder worden. Sterker, door de software neemt de complexiteit toe. “Software is moelijker te testen dan een mechanisch systeem. Met software heb je miljarden verschillende opties. Door unieke omstandigheden kan dan net een foutje naar bovenkomen.”
Verplichte terugroepactie
Nederlandse autobezitters zijn niet verplicht om aan een terugroepactie mee te doen. Het is de consument die zelf bepaalt of ze de auto wel of niet naar de garage brengt. Dit in tegenstelling tot Duitsland. Daar besloot de overheid n.a.v. dieselgate de terugroepactie wel verplicht te stellen. Wie daar willen en wetens met sjoemelsoftware blijft rondrijden, riskeert de kans deze auto kwijt te raken.