Ons onderzoek naar Overgewicht zorgt voor veel discussie en tientallen tips. Een mail van een NS-medewerker valt op. Zij baalt ervan dat zij en haar collega’s niet gestimuleerd worden om gezond te eten met de kortingspas van hun werkgever. ‘We noemen het ook wel de obesipas.’

‘Ik werk bij de NS’, schrijft Chantal ons. ‘Wij krijgen een pauzepas waarmee we op de stations bij diverse zaken korting krijgen als personeel. Hartstikke fijn natuurlijk, maar we krijgen 60% korting bij de Smullers en Julia’s: niet het meest verantwoorde eten. En bij een nieuw concept met verantwoorde gerechten, Leon, krijgen we maar 20% korting.’

‘Bij elke kassa, van tankstation tot bouwmarkt, vind je snoep en frisdrank’

We bellen Chantal, die liever anoniem wil blijven, om meer te horen. Ze vertelt dat ze zelf een paar jaar geleden 15 kilo is afgevallen. Sinds die tijd is ze meer op haar omgeving gaan letten en ziet ze hoe handig er ingespeeld wordt op onze zwakheden. ‘Natuurlijk hebben mensen een eigen verantwoordelijkheid’, legt Chantal uit, ‘maar het wordt ons nu wel heel moeilijk gemaakt. We worden veel te vaak blootgesteld aan verleidingen en niet iedereen kan die weerstaan.’

Chantal vindt dat de marketingstrategieën, die nu ingezet worden om mensen ongezond voedsel te laten kopen, moeten worden gebruikt om mensen juist gezonder te laten eten. ‘Producenten spelen heel handig in op onze zwakheden met hun marketing. Alleen al op stations zie je bijna alleen maar ongezonde opties. En bij elke kassa, van tankstation tot bouwmarkt, vind je snoep en frisdrank. Dat doen ze niet voor niets.’ Ze ziet een duidelijke rol voor de politiek.’ Als marketing obesitas kan stimuleren, kan het toch ook de andere kant op werken?’

‘Niet al mijn collega’s kunnen die verleidingen weerstaan en dat baart me zorgen’

Ze zou graag zien dat haar werkgever haar en haar collega’s de gezonde kant op stuurt in plaats van de ongezonde. Chantal: 'Die kortingspas noemen we onderling de obesipas.’ Zelf laat ze zich inmiddels niet meer verleiden door het aanbod waar ze elke dag 8 uur lang mee geconfronteerd wordt tijdens haar werk. ‘Maar,’ zegt Chantal, ‘niet al mijn collega’s kunnen die verleidingen weerstaan en dat baart me zorgen.’

We vragen de NS om een reactie. Woordvoerder Anita Middelkoop meldt ons dat de NS graag wil dat medewerkers gezond hun werk kunnen doen: ‘We ondersteunen medewerkers daar ook op allerlei manieren bij (door bijvoorbeeld tips te bieden om fysiek en mentaal fit te blijven) en we moedigen hen aan om goed voor zichzelf te zorgen. Gezond eten maakt daar een groot onderdeel van uit.’

NS: ‘De korting per formule kan verschillen’

Medewerkers zijn natuurlijk vrij om hun eigen eten mee te nemen naar het werk, aldus Middelkoop. ‘Maar de NS biedt hen graag iets extra’s aan in de vorm van korting op een gevarieerd aanbod producten zoals ook op fruit en andere (gezonde) producten bij de Kiosk, Broodzaak, Julia’s, de Huiskamer en de Smullers. Medewerkers kunnen kiezen uit een breed assortiment, waar uiteraard ook gezonde dingen worden aangeboden.’

Maar waarom is de korting op ongezond eten dan hoger dan op gezond eten, zoals Chantal aangeeft? Middelkoop: ‘De korting kan per formule verschillen. We zijn hiervoor afhankelijk van de afspraken die we kunnen maken met de formules. Bij een eigen NS-formule is dat bijvoorbeeld makkelijker. Ook kan de prijs verschillen per product.’

Het uitgangspunt voor de NS bij het bepalen van de prijzen is in ieder geval dat de NS niet wil verdienen aan de eigen medewerkers, maar ook niet wil verliezen op het aanbieden van deze producten. Middelkoop: ‘Het totaalpakket is goedkoper voor medewerkers, maar afhankelijk van de inkoopprijs. Producten zoals snoep, energiedranken, alcohol en tabak zijn niet met korting te verkrijgen.’

Makers