Nederlandse theaters roepen met de actie ‘Bewaar je ticket, geniet later’ hun publiek op tickets voor geannuleerde voorstellingen in te ruilen voor een voucher. De regeling blijkt te zorgen voor een administratieve chaos en een haast onmogelijk klus om het ticketgeld eerlijk te verdelen tussen de theaters en de theatermakers. 

De regeling ‘bewaar je ticket, geniet later’ werd begin april gepresenteerd om te voorkomen dat theaters in acute financiële problemen zouden komen. De op het eerste gezicht logische actie moetvoorkomen dat bezoekers hun geld terugvragen. Ook onder meer festivals en sportevenementen doen mee. Het argument van de theaters is dat het geld van de reeds verkochte tickets nú nodig is omdat men nú in geldnood zit. Daarnaast zorgt het vouchersysteem ervoor dat de ticketgelden alsnog worden besteed aan cultuur.

Commissie van wijzen

Al meer dan twee maanden proberen theaters en producenten de schade van de coronacrisis zo eerlijk mogelijk te verdelen. Die verdeling is zo ingewikkeld dat een ‘commissie van wijzen’ is aangesteld om een oplossing te zoeken. Want de theaters hebben het ticketgeld nu ‘geparkeerd’ op hun rekening staan, maar hoe zit het met de artiest? Die wordt namelijk pas betaald door het theater na afloop van de voorstelling. Artiesten en producenten wijzen erop dat ze voor hun (deels geannuleerde)theatertour al veel kosten hebben gemaakt. Ze hopen via de theaters daar alsnog deels voor te worden gecompenseerd.

Voor de theaters geldt dat er ruim zesduizend voorstellingen tussen 13 maart en 1 juni zijn geannuleerd. En daar zal het niet bij blijven, want ook in juni en juli én volgend theaterseizoen zullen voorstellingen niet doorgaan vanwege de beperkende maatregelen in verband met het coronavirus.

Honderdduizenden tickets

Er wordt met man en macht geprobeerd om voor iedere voorstelling een nieuwe datum te vinden. Dat zal maar voor een klein deel lukken. Als het concert of de voorstelling definitief niet doorgaat krijgt de tickethouder een voucher die hij kan inwisselen voor een andere theatervoorstelling op een later moment (in hetzelfde theater).

Om hoeveel vouchers het ongeveer zal gaan kan de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) niet vertellen, maar een snelle rekensom leert dat het om honderdduizenden tickets gaat.

De theaters die we de afgelopen weken spraken erkennen dat het een ingewikkeld systeem is. Veel theaters roepen bezoekers daarom ook op om hun gekochte kaartje vooral te doneren in plaats van in te ruilen voor een voucher. Met het gedoneerde geld kunnen zowel het theater als de theatermakers worden gecompenseerd.

De Kleine Komedie

Theaterdirecteur Vivienne Ypma van De Kleine Komedie in Amsterdam ziet geen heil in het systeem. Ze besloot om al het ticketgeld, zes ton, terug te storten aan de consument. Een ‘luxe’ die waarschijnlijk niet veel theaters zich kunnen veroorloven.

Ypma legt uit waarom ze niet meedoet met het vouchersysteem: “Het probleem is dat je bij het verplaatsen van die tickets straks de opbrengst moet gaan delen door de artiest die nu gedupeerd is en de artiest die straks speelt. Dat betekent dat over heel veel artiesten heel veel vouchers worden verspreid die aanvankelijk voor één bepaalde voorstelling waren bedoeld. Dus je krijgt een gedrocht aan administratie voor de theaters richting de klanten, richting de impresariaten die dat moeten verwerken en onderling voor de artiesten.”

Ondanks het getouwtrek om geld hebben theaters en producenten elkaar keihard nodig. Een artiest kan niet zonder podium en een theater niet zonder voorstellingen. Toch lijkt het onoverkomelijk dat er partijen gaan omvallen. Maar wie gaat er eerst?

Makers