Thom van Dongen (24) probeert al een paar jaar geld te verdienen met netwerkmarketing: het verkopen van producten binnen zijn eigen netwerk. Makkelijk is dat allerminst. Nadat ‘zijn business’ bij twee eerdere bedrijven mislukte, is hij nu bezig voor een derde bedrijf.

Zo’n 2 jaar geleden werd Thom gerecruit via sociale media. Of hij geld wilde verdienen met de verkoop van parfum, cosmetica en voedingssupplementen van een netwerkmarketingbedrijf. Hij stapte in, maar het liep niet, tot zijn grote frustratie. “Je steekt er zoveel moeite in en als het dan niet loopt, is dat echt balen.”

Hij stapte over naar een volgend bedrijf, waar hij zelfs 250 euro aan voorraad investeerde. Maar ook dat kwam niet van de grond. Inmiddels is hij bezig met zijn derde bedrijf. Door schade en schande wijzer, vertelt hij over zijn ervaringen met netwerkmarketing.

Oproep

Ben of ken jij iemand die ervaring heeft met netwerkmarketing? Heb je er bijvoorbeeld veel geld in geïnvesteerd? En waarom werkte het voor jou wel of niet? We horen graag je ervaringen!

Netwerkmarketing als verdienmodel

Netwerkmarketing, ook wel bekend als multi-level marketing, is het principe waarbij mensen hun ‘eigen business’ starten door zich aan te sluiten bij een netwerkmarketingbedrijf en daarvoor producten, vaak cosmetica of gezondheidssupplementen, te verkopen in hun eigen netwerk. Het is de bedoeling dat verkopers ook andere verkopers werven, die vervolgens ook weer producten gaan verkopen, waarover de werver dan ook commissie krijgt.

Op sociale media regent het berichten van verkopers die laten zien hoe zij, zonder negen-tot-vijf-baan, veel geld verdienen met netwerkmarketing en anderen enthousiast maken om ook hun eigen business te starten.

Toch is de business volgens Thom niet altijd zo rooskleurig als het soms lijkt. “Mensen denken altijd dat het makkelijk geld verdienen is, maar dat is het absoluut niet. Elk netwerkbedrijf werkt eigenlijk op dezelfde manier. Er is altijd een klein clubje van mensen die kneiterhoog aan de top staan met zijn allen. Maar de rest haalt het niet.”

Tegenvallende verkoop en overgebleven voorraad

Thom had bij zijn eerste netwerkbedrijf veel mensen onder zich geworven, wat al snel ‘promotie’ opleverde binnen het netwerkbedrijf. “Je kunt punten verdienen met wervingen en de verkoop van producten en als je een bepaald aantal punten hebt, krijg je een bepaalde titel”. Ondanks die titel, verdiende Thom niet veel, omdat zijn hele team weinig verkocht. “En stel: ik schreef iemand onder me in die heel veel ging verdienen, dan was ik die kwijt.”

Na een jaar voor het eerste bedrijf te hebben gewerkt, stapte Thom over naar een tweede bedrijf, waarvoor hij opnieuw gerecruit werd. Ook daar ging het hem niet voor de wind. De 250 euro die hij investeerde aan voorraad van cosmeticaproducten, verkocht hij niet. “Maar die 250 euro hebben ze wel lekker binnen van me.”

Het bedrag valt hem nog mee. “Ik had het kleine starterspakket genomen en de producten waren vooral voor eigen gebruik.” Maar om zich heen ziet Thom dat mensen vaak meer voorraad opbouwen. “Dat verkopen ze dan niet en dan blijven ze ermee zitten.”

Nog één keer

Toch stapte Thom ook in een derde bedrijf in, dit keer voor de verkoop van huidproducten met collageen. “Ik denk dat het komt door een stukje marketing. Mensen die tegen jou praten en je in aanraking brengen met de producten. Ik dacht, laat ik het toch maar weer proberen.” De verkoop hier gaat hem tot nu toe iets beter af. Hij verdient nu sinds twee maanden zo’n 400 à 500 euro in de maand, vooral door verkoop aan kennissen en mensen die hij via sociale media benadert.

Maar een fulltime salaris verdienen aan netwerkmarketing, dat lukt Thom nog niet. Ook kan hij nog niet inschatten of de verkoop niet over een paar maanden weer instort. Voorlopig houdt hij dus zijn baan in de zorg ernaast en legt hij niet te veel voorraad aan. En als ook de derde poging blijkt te stranden? “Dan ben ik er klaar mee”, aldus Thom.

Ervaringen gezocht

Heb jij ervaring met netwerkmarketing? Heb je bijvoorbeeld net als Thom al veel verschillende bedrijven geprobeerd? Of heb je veel geïnvesteerd in voorraad, maar kom je daar niet vanaf? Of ken je iemand bij wie dit het geval is? Laat het ons weten!

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Elke week sturen we je onderzoeksverhalen, tips van de redactie, en verhalen die je nog van ons kan verwachten.

Makers