4 november 2020

Trucker: “Als je de rij- en rusttijdenwet naleeft ben je volgens de overheid uitgerust, maar ik heb juist meer stress”

Bekijk meer artikelen over: Werk en geld Bekijk meer artikelen over: Werkdruk onder vrachtwagenchauffeurs

“Ik ben de hele dag aan het rekenen. Je loopt steeds op te schieten en te hollen om die verplichte elf uur rust te halen. Vroeger keek ik nergens naar en ging ik rond de middag wel eens een uurtje liggen en dan kon je de rest van de dag weer fit verder,” zegt vrachtwagenchauffeur Jaco van het Kruis. De rij- en rusttijdenwet bepaalt hoe lang je als chauffeur mag rijden, met als doel: arbeidsomstandigheden verbeteren en de veiligheid vergroten. Maar is deze wet nou een zegen of een vloek?

Jaco ondervindt veel stress als gevolg van de wet. “Zo’n uurtje rust pakken tussendoor, dat gaat bijna niet meer. Dan zegt de overheid dat je mooi elf uur hebt om te rusten, maar door dat gehol en gehaast wil je ook wel eens even rustig eten en bijkomen aan het einde van de dag en dan lig je echt niet eerder op je bed. Ook kun je niet eerder stoppen: althans dat kan wel, maar die rij-uren ben je kwijt want je kunt ze niet meenemen naar de volgende dag.”

De rij- en rusttijdenwet

Als je als chauffeur van een vrachtwagen of touringcarbus werkt, dan geldt een maximum voor de dagelijkse, wekelijkse en tweewekelijkse rijtijd. Ook moet je dagelijkse en wekelijkse rust nemen. In deze periode mag je niet werken of beschikbaar zijn.

Tekort aan parkeerplekken

Doordat er een tekort aan parkeerplekken is in Nederland, is het soms moeilijk om op te stoppen wanneer je volgens de wet moet stoppen. Jaco: “Met al die files je zit de hele dag te kijken: waar kom ik ‘s avonds uit en waar kan ik eten langs de snelwegen? Na vijf uur ‘s avonds staan eigenlijk alle parkeerplekken vol. Tijdens het navigeren ben je aan het puzzelen waar je terecht kunt komen.”

Op vrijdag langer door

Door een aanpassing van de wet op Europees niveau mag je nu op vrijdag wat langer doorrijden zodat je nog naar huis kunt rijden. Jaco: “Maar je moet je wel een uitdraai maken van de tachograaf.” In iedere vrachtwagencabine zit een tachograaf die registreert wanneer de truck stilstaat en wanneer niet. Hiermee kan de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleren of de rij- en rusttijdenwet wordt nageleefd: daarvoor kan de tachograaf tot 28 dagen terug worden uitgelezen. Jaco: “Die uitdraai moet je dan weer ondertekenen en invullen en dan ben je overgeleverd aan een controle-ambtenaar die het wel of niet goed vindt dat je bent doorgereden. Je wordt als trucker zo als verdachte gezien.”

Auteurs

J.M.

Judith Meulendijks

Redacteur