Hij gaat al 25 jaar met de bus naar zijn werk, maar Theo Roeland vindt dat hij de laatste tijd steeds minder terugkrijgt voor zijn duurbetaalde busabonnement. “Dat voelt toch een beetje als discriminatie van mensen die in een klein dorpje wonen.” 

Stad aan ‘t Haringvliet ligt op het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee en telt ongeveer 1500 inwoners. Theo Roeland is er geboren en getogen en woont er met veel plezier, samen met zijn vrouw en hun twee dochters. Naast woningen, twee basisscholen en een buurthuis telt het dorp niet veel voorzieningen meer. Voor de markt en je dagelijkse boodschappen moet je bijvoorbeeld naar Middelharnis, 10 autominuten verderop.

Reactie van provincie Zuid-Holland 

Provincie Zuid-Holland, die samen met vervoerder Connexxion verantwoordelijk is voor het busvervoer op Goeree-Overflakkee, laat in een reactie weten dat zij van mening is dat er een passende oplossing is geboden aan Theo en de andere forensen die tussen 6 en 7 in de ochtend gebruik maken van de buslijn. Dat zijn volgens hen 6 scholieren en 6 forenzen. “Een scholierenbus is een gewone bus die normaal gesproken rijdt in aansluiting op de schooltijden. We gaan ervan uit dat de forensen dit aanbod ook in voldoende mate gebruiken om deze ritten ook op lange termijn in stand te houden. Mocht het aantal reizigers toch onvoldoende zijn om deze ritten te handhaven, dan kan het vraagafhankelijke vervoersysteem ‘OV-op-Maat’ als alternatief worden ingezet.”

Deze reactie is toegevoegd op 23 februari

Dat Theo Roeland het al zo lang volhoudt om met het openbaar vervoer naar zijn werk te gaan is prijzenswaardig. Zijn werkgever zit in Rotterdam en een blik op de dienstregeling laat zien dat hij van deur tot deur nu ongeveer een uur en drie kwartier onderweg is. Met de auto zou hij er (zonder files) ongeveer 40 minuten over doen. “Wij hebben maar één auto en die heeft mijn vrouw nodig voor haar werk én om de kinderen af en toe nog ergens naartoe te brengen.”

Toekomst kinderen

Stad aan ‘t Haringvliet verlaten om dichterbij zijn werk te gaan wonen wil hij niet en is bovendien met de huidige woningmarkt ook financieel niet haalbaar. Dat hij het OV-aanbod in zijn gemeente in de afgelopen jaren zo heeft zien verschralen baart hem wel zorgen. “Ook voor mijn kinderen, want welke toekomst kan je ze dan hier bieden als alles zo slecht bereikbaar is.”

Zelf is hij ook steeds langer onderweg naar zijn werk. De bus die door het dorp reed – en die Theo tot voor kort pakte om naar zijn werk te gaan - is inmiddels vervangen door een buurtbus gereden door vrijwilligers. Theo Roeland: “Ik ben heel blij dat deze mensen dat doen, maar voor mij is het geen oplossing. Die buurtbus rijdt pas vanaf half acht, dus daar heb ik niet zoveel aan, dan ben ik veel te laat op mijn werk. En dan moet ik bovendien ook tegen mijn baas zeggen dat ik om vier uur weer naar huis moet, want anders kom ik niet meer thuis.”

Schoolvakanties

Dus gaat Theo nu elke ochtend een kwartier eerder van huis om naar een nieuwe halte op de dijk te gaan, net buiten het dorp. Die extra reistijd vindt hij vervelend, maar hij maakt zich vooral zorgen over de dienstregeling van die bus. “Dat is een bus die er eigenlijk vooral is voor de scholieren en dus niet rijdt tijdens de schoolvakanties. Maar ja, dan werk ik natuurlijk wel. Dus hoe kom ik dan tijdens die schoolvakanties van en naar mijn werk?”

Het is een vraag die Theo afgelopen donderdag ook stelde tijdens een vergadering met raadsleden, de wethouder, de gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland en de busvervoerder. Met name de laatste twee zijn verantwoordelijk voor het beleid, bekostiging en de uitvoering van het openbaar vervoer op Goeree-Overflakkee. Theo Roeland werd die avond toegezegd dat dit jaar - bij wijze van proef - wel wordt gereden tijdens de schoolvakanties. Om te kijken hoeveel mensen er in die periode gebruik maken van die buslijn. En dan is het dus maar afwachten of Theo Roeland ook in 2024 nog met het openbaar vervoer op zijn werk kan komen.

Woon je ook op een slecht bereikbare plek?

In ons onderzoek Vervoersarmoede kijken we naar OV-bereikbaarheid van gemeenten en bepaalde stadswijken. We zijn benieuwd naar jouw ervaringen. Is er in jouw dorp of wijk recent iets veranderd waardoor belangrijke voorzieningen (school, werk, zorg) lastiger te bereiken zijn? Heeft dat invloed op jouw keuzes voor werk of school? Of is jouw gemeente sowieso altijd al slecht ‘ontsloten’ en zorgt dat ervoor dat de leefbaarheid achteruit is gegaan? We horen graag je ervaringen!

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Elke week sturen we je onderzoeksverhalen, tips van de redactie, en verhalen die je nog van ons kan verwachten.