Hij gaat al 25 jaar met de bus naar zijn werk, maar Theo Roeland vindt dat hij de laatste tijd steeds minder terugkrijgt voor zijn duurbetaalde busabonnement. “Dat voelt toch een beetje als discriminatie van mensen die in een klein dorpje wonen.”
Stad aan ‘t Haringvliet ligt op het Zuid-Hollandse eiland Goeree-Overflakkee en telt ongeveer 1500 inwoners. Theo Roeland is er geboren en getogen en woont er met veel plezier, samen met zijn vrouw en hun twee dochters. Naast woningen, twee basisscholen en een buurthuis telt het dorp niet veel voorzieningen meer. Voor de markt en je dagelijkse boodschappen moet je bijvoorbeeld naar Middelharnis, 10 autominuten verderop.
Dat Theo Roeland het al zo lang volhoudt om met het openbaar vervoer naar zijn werk te gaan is prijzenswaardig. Zijn werkgever zit in Rotterdam en een blik op de dienstregeling laat zien dat hij van deur tot deur nu ongeveer een uur en drie kwartier onderweg is. Met de auto zou hij er (zonder files) ongeveer 40 minuten over doen. “Wij hebben maar één auto en die heeft mijn vrouw nodig voor haar werk én om de kinderen af en toe nog ergens naartoe te brengen.”
Toekomst kinderen
Stad aan ‘t Haringvliet verlaten om dichterbij zijn werk te gaan wonen wil hij niet en is bovendien met de huidige woningmarkt ook financieel niet haalbaar. Dat hij het OV-aanbod in zijn gemeente in de afgelopen jaren zo heeft zien verschralen baart hem wel zorgen. “Ook voor mijn kinderen, want welke toekomst kan je ze dan hier bieden als alles zo slecht bereikbaar is.”
Zelf is hij ook steeds langer onderweg naar zijn werk. De bus die door het dorp reed – en die Theo tot voor kort pakte om naar zijn werk te gaan - is inmiddels vervangen door een buurtbus gereden door vrijwilligers. Theo Roeland: “Ik ben heel blij dat deze mensen dat doen, maar voor mij is het geen oplossing. Die buurtbus rijdt pas vanaf half acht, dus daar heb ik niet zoveel aan, dan ben ik veel te laat op mijn werk. En dan moet ik bovendien ook tegen mijn baas zeggen dat ik om vier uur weer naar huis moet, want anders kom ik niet meer thuis.”
Schoolvakanties
Dus gaat Theo nu elke ochtend een kwartier eerder van huis om naar een nieuwe halte op de dijk te gaan, net buiten het dorp. Die extra reistijd vindt hij vervelend, maar hij maakt zich vooral zorgen over de dienstregeling van die bus. “Dat is een bus die er eigenlijk vooral is voor de scholieren en dus niet rijdt tijdens de schoolvakanties. Maar ja, dan werk ik natuurlijk wel. Dus hoe kom ik dan tijdens die schoolvakanties van en naar mijn werk?”
Het is een vraag die Theo afgelopen donderdag ook stelde tijdens een vergadering met raadsleden, de wethouder, de gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland en de busvervoerder. Met name de laatste twee zijn verantwoordelijk voor het beleid, bekostiging en de uitvoering van het openbaar vervoer op Goeree-Overflakkee. Theo Roeland werd die avond toegezegd dat dit jaar - bij wijze van proef - wel wordt gereden tijdens de schoolvakanties. Om te kijken hoeveel mensen er in die periode gebruik maken van die buslijn. En dan is het dus maar afwachten of Theo Roeland ook in 2024 nog met het openbaar vervoer op zijn werk kan komen.