Michael* is al meer dan twintig jaar vrachtwagenchauffeur maar nu is hij het behoorlijk zat. Zijn baas weigert namelijk zijn gewerkte uren volgens de cao-regels uit te betalen. “Dit kost me tweehonderd euro per maand”. We spreken Michael voor ons onderzoek naar Arbeidsomstandigheden. Hij lijkt niet de enige te zijn waarbij dit gebeurt.
Eigen normen
De regels voor werk- en rusttijden zijn vastgelegd in de cao. Maar de werkgever van Michael hanteert liever zijn eigen regels. “We worden aangenomen conform de cao maar daar houden ze zich niet aan. Mijn werkgever hanteert eigen normen voor werkuren. Bijvoorbeeld voor tanken rekenen ze tien minuten, voor laden of lossen rekenen ze één uur. Dus als ik bij een klant langer moet wachten dan halen ze dat van mij pauzetijd af. Ze vinden dat ik bij de klant dan pauze moet houden. Maar vaak mag je bij de klant nog niet eens naar de wc. Je kunt er geen eten of drinken kopen, niks.”
Illegaal
Het hanteren van eigen normen voor werk- en pauzetijden door de werkgever is tegen de regels van de cao en dus illegaal. Michael heeft geprobeerd het aan te kaarten bij zijn baas.
“Mijn baas legt zijn eigen regels op aan de chauffeurs. Ik heb meermalen geprotesteerd maar dat haalde niks uit. Toen kreeg ik te horen: ‘De klant betaalt niet alles en onze schoorsteen moet wel blijven roken.’ Alles wordt op het bordje van de chauffeur gelegd.”
Michael probeerde zelf te achterhalen waarom hij minder uren kreeg uitbetaald.
“Om de gewerkte uren zelf te kunnen controleren heb je als chauffeur recht op de schone uitdraai van de gegevens van de boordcomputer. Maar die kreeg ik niet.”
Geen uitzondering
Michael heeft zich nu gewend tot de vakbond FNV. Die hebben hem doorverwezen naar de Stichting Vervoersbond Naleving cao Beroepsgoederenvervoer (VNB). Deze stichting waakt over de naleving van de cao en kan werkgevers aanspreken op die naleving.
Edwin Atema van de VNB: “Het hanteren van eigen normering van werk- en rusttijden en pauzes is sowieso in strijd met de cao en daarmee illegaal. Maar er zijn bedrijven die hun chauffeurs hun eigen normen opleggen en ze daarvoor zelfs laat tekenen.”
Atema bevestigt dat het verhaal van Michael niet bepaald een uitzondering is. “We hebben kasten vol staan met gevallen van het niet naleven van de cao. Dan gaat het van technische overtredingen tot het niet uitbetalen van overwerk en zelfs tot uitbuiting van chauffeurs.”
"Ik heb gewoon recht op uitbetaling van al mijn gewerkte uren"
Rechtszaak
Als werkgevers niet reageren op aanwijzingen van de VNB dan kan zij bedrijven voor de rechter dagen om het niet naleven van de cao. Vorig jaar nog won de VNB een belangrijke zaak tegen Wemmers Tanktransport uit Bleskensgraaf. Die hanteerde ook een eigen normering van de werk- en rusttijden waardoor chauffeurs veel loon misliepen.
De gewraakte normen voor werk- en rusttijden van Wemmers Tanktransport:
De rechter stelde de VNB in hoger beroep in het gelijk. Wemmers werd gedwongen om alsnog het loon over alle gewerkte uren aan de chauffeurs uit te betalen.
“Dat was een hele belangrijke principezaak. We hopen nu met dit arrest in de hand ook andere bedrijven tot de orde te kunnen roepen”, Aldus Altena van de VNB.
Michael staat inmiddels ook op het punt een rechtszaak te beginnen tegen zijn baas.
“Ik ben er nu wel echt klaar mee. Deze situatie duurt nu al een jaar of twee en hierdoor loop ik tweehonderd euro per maand mis. Ik heb gewoon recht op uitbetaling van die uren. Dat is gewoon vastgelegd in de cao. Als mijn baas die niet op een normale manier wil uitbetalen dan moet het maar via de rechter.”
* De naam Michael is gefingeerd. Naam bekend bij de redactie.