Rederij MSC betaalt 3,4 miljoen euro voor de ramp met de MSC Zoë boven de Waddeneilanden in 2019. Dat maakte minister Cora van Nieuwenhuizen afgelopen donderdag bekend. Maar ondanks de deal zal er troep in zee blijven liggen. De Waddenvereniging gaat nu de overgebleven inhoud van veertig containers uit zee vissen.  

ReportersNL

ReportersNL is de rubriek van Pointer op NPO Radio1 over regionale onderzoeksjournalistiek. Met komende zondag: Saskia van Westhreenen van de Leeuwarder Courant over de nasleep van de containerramp.

Meer over ReportersNL. ReportersNL wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

ReportersNL

De Waddenvereniging krijgt voor die opruimactie 1,9 miljoen euro van de Postcodeloterij. Een deel van de 3,4 miljoen die MSC betaalt is ook bestemd voor toekomstige opruimacties maar dat zal niet toereikend zijn om al het afval te bergen, schrijft de Leeuwarder Courant. Naar schatting ligt er na de containerramp met de MSC Zoë nog 800 ton rommel, afkomstig uit 40 containers, in de zee.

Het vrachtschip MSC Zoë verloor in de nacht van 1 op 2 januari 2019 maar liefst 342 containers. De dagen daarna lagen de stranden van de Waddeneilanden en de zee vol met speelgoed en plastic.

Milieuvervuiling

De bergingsoperatie naar de verloren containers is inmiddels gestopt. In november 2019 schreef de minister in een kamerbrief dat wat er nu van de verloren lading ligt zo verspreid is dat het niet meer in verhouding staat tot de milieukosten die gemaakt moeten worden voor de schoonmaak ervan, zoals de diesel in de schepen.

De Waddenvereniging heeft daar iets op gevonden en heeft sowieso een vrijere rol. “Wij gaan aanvullend opruimen”, zegt projectleider Ellen Kuipers van de Waddenvereniging. Als natuurorganisatie is er ook een vrijere rol in de opruimactie. Ze zijn niet gebonden aan verzekeringseisen en hoeven niet te checken of de opgeruimde troep wel daadwerkelijk van de MSC Zoë komt, vertelt Kuipers.

'Zuinig op de zee zijn'

Dat er nog zoveel troep van de MSC Zoë in zee ligt “druist tegen alles in waar we voor staan”, zegt Kuipers. De natuurorganisatie gaat de komende drie jaar een jaarlijkse bergingsexpeditie organiseren en wil in het najaar beginnen. Er wordt wel gevaren met schepen op fossiele brandstoffen. Die uitstoot wordt gecompenseerd met een financiële bijdrage aan een fonds die de bodemdaling in het veenweidegebied (waar veel CO2 bij vrijkomt) tegengaat.

Ondanks de deal tussen de rederij en de overheid is het volgens Kuipers noodzakelijk dat de Waddenvereniging gaat assisteren bij het opruimen van de rommel. “Zo’n rederij vervuilt de zee, maar ruimt niet alles op. We moeten er zuinig op zijn. We willen ook laten zien hoeveel rotzooi er wel niet in zee ligt. Als je wel eens duikersbeelden bekijkt schrik je echt hoeveel afval er in de zee ligt”, aldus Kuipers.

Resultaatverplichting

Kuipers zou dan ook graag zien dat er een resultaatverplichting in plaats van de huidige inspanningsverplichting voor het opruimen van zulke schade komt. Volgens de Waddenvereniging is het heel belangrijk om vast te leggen wanneer de zee schoon genoeg is.

Zondag 19.45 uur spreken we in Pointer (NPO Radio 1) met Ellen Kuipers van de Waddenvereniging en journalist Saskia van Westhreenen over de nasleep van de containerramp.

ReportersNL: Op jacht naar overgebleven troep containerramp

Luister ook:

ReportersNL: Een jaar na de containerramp

ReportersNL: een jaar na de containerramp

Makers