De gemeente betaald voor mensen die dat niet kunnen, de kosten voor beschermingsbewind uit de bijzondere bijstand. Als iemand zijn geldzaken niet meer geregeld krijgt, als er geen overzicht is, dan kan een bewindvoerder de financiën overnemen. Degene ‘onder bewind’ verliest de regie en krijgt per week alleen ‘leefgeld’.Beschermingsbewind is een ingrijpende maatregel en een aanvraag moet dan ook altijd via de rechtbank. De rechter heeft twee taken. Het beoordelen van een aanvraag voor beschermingsbewind en toezien op de kwaliteit van de bewindvoerder. Gemeentes zijn gefrustreerd omdat zij geen grip hebben op het aantal toewijzingen, de kwaliteit van de beschermingsbewindvoerders en ook niet op de reden waarom mensen bewindvoering krijgen. Landelijk steeg het aantal mensen met beschermingsbewind tussen 2010 en 2013 met 66% en die trend zet door.De kosten rijzen de pan uit en de wethouders van de vier grote steden doen een oproep om wet- en regelgeving aan te passen. Te gast zijn: Hanneke Huurman, directeur van de BPBI, Branchevereniging van Professionele Bewindvoerders en Inkomensbeheerders, wethouder Gerrie Elfrink uit Arnhem en rechter Dirk de Loor, voorzitter van de Expertgroep curatele, bewind en mentorschap. Reacties van de wethouders uit: Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Amsterdam, Leeuwarden, Groningen, Deventer, Hoogezand Sappemeer.Reportages: Sander BartlingPersbericht na uitzending: Wethouders: nieuwe wet nodig voor beschermingsbewind“Het loopt nu helemaal uit de klauwen" HILVERSUM (KRO NCRV) — De wethouders van de vier grote steden willen dat de wet- en regelgeving rondom zogeheten beschermingsbewind verandert. Dat zeggen ze in Reporter Radio(vanavond, 19.02 uur Radio 1). In beschermingsbewind komen mensen die niet meer in staat worden geacht hun eigen financiën te regelen. Een ander beheert hun inkomsten en uitgaven. Maar die bewindvoerder hoeft eventuele schulden van de cliënt niet op te lossen. De laatste jaren neemt het aantal mensen in beschermingsbewind dat problematische schulden heeft sterk toe; tussen 2010 en2013 met 66 procent. Volgens de wethouders zijn de kosten van beschermingsbewind onbeheersbaar.“Wij willen zo heel graag met deze mensen aan de slag zodat ze leren zelfredzaam te zijn en dat ontbreekt in dit systeem,” zegt Victor Everhardt, verantwoordelijk wethouder in Utrecht.Gemeenten hebben geen invloed op de vraag wie er in beschermingsbewind komt. Dat bepaalt de rechter. Gemeenten moeten de rekening van de bewindvoerder wel betalen.Wethouder Maarten Struijvenberg van Rotterdam: “Het is natuurlijk een Rijksregeling waarvan is gezegd: zo moeten gemeenten dat gaan doen en we zien dat het helemaal uit de klauwen loopt.” Anderen wijzen erop dat he budget voor armoedebestrijding grotendeels opgaat aan de vergoeding voor bewindvoerders, waardoor er eigenlijk geen fatsoenlijk armoedebeleid kan worden gevoerd.De wethouders van Amsterdam,Rotterdam en Den Haag vinden dat een persoon met schulden zich eerst zou moeten melden bij de gemeente, zodat die kan kijken wat de mogelijkheden zijn. Nu vraagt iemand beschermingsbewind bij de rechter, zonder dat de gemeente dat weet. “Zorg ervoor dat, op het moment dat mensen aangemeld worden voor bewindvoering, ze eerst langs de gemeente gaan,” aldus de Amsterdamse wethouderArjan Vliegenthart.Verantwoordelijk staatssecretaris Jetta Klijnsma (SZW) laat via een woordvoerder weten niet aan wijziging van de regelgeving te denken. Tweede Kamerlid Carola Schouten wil de kwestie binnenkort opnieuw bij Klijnsma aankaarten, zo kondigt ze in de uitzending aan. Overigens komen in de uitzending ook mensen aan het woord die ontevreden zijn over hun bewindvoerder, maar niet van hem afkomen. De kwaliteit die een bewindvoerder levert, wordt nu alleen marginaal getoetst door de rechter. De Raad voor de Rechtspraak richt een nieuw toetsingsbureau op, zo blijkt uit de uitzending, waardoor er meer controle op bewindvoerders komt.
Wethouders 4 grote steden: nieuwe wet nodig voor beschermingsbewind