Brengt oneerlijke zaken aan het licht op basis van datajournalistiek

Basisschoolscholier die bij een diagram met toetsresultaten staat

Hoe presteerden de groep 8-leerlingen op de basisscholen in jouw wijk?

Meten is niet direct weten, het is een beginpunt voor verder onderzoek

Basisschoolscholier die bij een diagram met toetsresultaten staat

De Onderwijsinspectie start vanaf volgend schooljaar met een nieuwe beoordelingsmethode voor basisscholen. Het niveau van een school en haar groep 8-leerlingen komen zo nog meer onder een vergrootglas te liggen. Wij doken in de data van meer dan 6000 basisscholen en reproduceerden de rekenmethode en de richtlijnen van de Inspectie. In ons artikel kan je lezen dat maar liefst één op de tien scholen door deze nieuwe methodiek onder de overheidsrichtlijn duikt. Hier zie je hoe de scholen in jouw wijk scoren.

Buiten dit nieuwe resultatenmodel heeft de Inspectie meer middelen om van een afstand te kijken hoe een school het doet. Om tot een eindoordeel te komen kijkt de Inspectie onder andere naar de financiën, schooladviezen, de resultaten in het voortgezet onderwijs na 3 jaar, de veiligheidsbeleving, hoe leerlingen zich voelen en de verandering van schoolgrootte. 

Meten is niet direct weten, zeker niet als het gaat om iets ingewikkelds als het leerproces en het opgroeien van kinderen. Data zijn nooit een eindpunt van een probleem of een oplossing, het is een beginpunt voor verder onderzoek. Zo ook hier bij ons. 

Wij hebben verschillende datasets (Onderwijsinspectie en DUO) bij elkaar gevoegd en de rekenmethodes van de onderwijsinspectie nagebootst. In de grafiek hieronder zetten we de scholen voor je op een rijtje.

 

Illustraties door Charlotte Claessen

Elke week de beste verhalen in je mailbox