Brengt oneerlijke zaken aan het licht op basis van datajournalistiek

Basisschoolscholier die bij een diagram met toetsresultaten staat

Hoe presteerden de groep 8-leerlingen op de basisscholen in jouw wijk?

Meten is niet direct weten, het is een beginpunt voor verder onderzoek

Basisschoolscholier die bij een diagram met toetsresultaten staat

De Onderwijsinspectie start vanaf volgend schooljaar met een nieuwe beoordelingsmethode voor basisscholen. Het niveau van een school en haar groep 8-leerlingen komen zo nog meer onder een vergrootglas te liggen. Wij doken in de data van meer dan 6000 basisscholen en reproduceerden de rekenmethode en de richtlijnen van de Inspectie. In ons artikel kan je lezen dat maar liefst één op de tien scholen door deze nieuwe methodiek onder de overheidsrichtlijn duikt. Hier zie je hoe de scholen in jouw wijk scoren.

Buiten dit nieuwe resultatenmodel heeft de Inspectie meer middelen om van een afstand te kijken hoe een school het doet. Om tot een eindoordeel te komen kijkt de Inspectie onder andere naar de financiën, schooladviezen, de resultaten in het voortgezet onderwijs na 3 jaar, de veiligheidsbeleving, hoe leerlingen zich voelen en de verandering van schoolgrootte. 

Meten is niet direct weten, zeker niet als het gaat om iets ingewikkelds als het leerproces en het opgroeien van kinderen. Data zijn nooit een eindpunt van een probleem of een oplossing, het is een beginpunt voor verder onderzoek. Zo ook hier bij ons. 

Wij hebben verschillende datasets (Onderwijsinspectie en DUO) bij elkaar gevoegd en de rekenmethodes van de onderwijsinspectie nagebootst. In de grafiek hieronder zetten we de scholen voor je op een rijtje.

Onderstaande grafiek werk niet in een Internet Explorer browser. Als u de link opent in bijvoorbeeld Chrome of Safari, moet het werken. Zo niet, mail mij gerust.

De gegevens in de bronbestanden waarop onze berekeningen zijn gebaseerd zijn door scholen en besturen zelf aan DUO opgegeven en betreffen een momentopname uit de registers BRIN en BRON. De peildatum voor schooljaar '17/'18 was op 14 april 2018, voor schooljaar '18/'19 was dit 17 april 2019. Alles wat daarna nog veranderd is wordt niet meegenomen in de brongegevens van DUO en dus ook niet in onze berekeningen. Ook zijn er een aantal onvolkomenheden betreffende de registratie van de IEP-eindtoets en Centrale Eindtoets, hiervoor verwijzen wij u graag naar de disclaimers in het document van Dienst Uitvoering Onderwijs.

Illustraties door Charlotte Claessen

Elke week de beste verhalen in je mailbox