Huilende mensen aan de telefoon die de rekening van de dierenarts niet meer kunnen betalen. En wat Gerrit de Boom van Dierenambulance Vianen het meest verontrust: “Wij zien ook dat de dieren de dupe zijn. Mensen gaan door de hoge rekeningen de zorg uitstellen en dieren dumpen.” 

Gerrit maakt zich zorgen over de mensen die zijn ambulancedienst aan de telefoon krijgt. Zij hebben alles voor hun huisdier over, maar de gestegen tarieven bij dierenklinieken zijn een groeiend probleem. Hij hoort schrijnende voorbeelden. Zoals baasjes van huisdieren die alleen welkom zijn als ze een flink bedrag voor de zorg voor hun huisdier willen neertellen. “Mensen waar keihard tegen gezegd wordt: ‘Als u geen 1000 euro kan betalen, hoeft u hier niet te komen.’" 

Oproep

Heb jij ook een gepeperde rekening gekregen voor jouw huisdier? Meld je dan bij ons!

Geldklopperij

Steeds meer praktijken van zelfstandige dierenartsen worden overgenomen door commerciële dierenklinieken. Na overname stijgen, zonder dat de bezitters van huisdieren dat weten, vaak de tarieven voor consulten en operaties. “Het gaat niet meer om de zorg voor het dier", vindt Gerrit. “Maar om welke onderzoeken ze kunnen toevoegen om de mensen nog meer geld uit hun zak te kloppen.” 

Ook betalen voor een telefonische update, is volgens Gerrit heel gebruikelijk. “Als je je huisdier brengt, vragen ze: ‘Vindt u het leuk als we u morgen een update geven?” Dat dat 57 euro kost voor een telefonisch consult, dat zeggen ze er niet bij. Natuurlijk wil iedereen een update, maar niet voor 57 euro!“

Zelf tarieven vaststellen

Deze commerciële dierenklinieken, vaak gefinancierd door buitenlandse investeerders, nemen praktijken over van huisartsen die geen opvolger kunnen vinden als gevolg van het tekort aan dierenartsen. Of kopen goedlopende dierenklinieken uit. In sommige regio’s kunnen mensen ’s avonds of in het weekend alleen nog met hun zieke of gewonde huisdier terecht in een commerciële kliniek met dure tarieven.

Het probleem schuilt erin dat dierenklinieken zelf hun tarieven mogen vaststellen. Er is geen instantie die de tarieven vaststelt, zoals de Nederlandse Zorg Autoriteit (NZa) dat doet in de gezondheidszorg voor mensen. Gerrit: “Iedereen mag zijn eigen prijzen bepalen.” En dus grijpt ook de politiek tot nu toe niet in, al heeft de commercie bij dierenklinieken inmiddels wel geleid tot Kamervragen. Niet ingrijpen vindt hij ‘onzin’. “Als iets uit de pas groeit, dan kun je wel degelijk ingrijpen.”

Dieren alleen voor ‘high society’

Gerrit vindt het ‘schandalig’ als mensen hun zorg voor de dieren niet meer kunnen betalen. ”De zorg voor dieren kan arme mensen juist uit hun isolement halen. Ik ken mensen die sparen hun brood uit hun eigen mond om de dieren eten te geven. Maar als we zo doorgaan zijn huisdieren alleen nog betaalbaar voor de ‘high society’.”

Oproep

Heb jij ook een extreem hoge rekening gekregen voor behandeling van jouw huisdier? Of ben je professional in de dierenzorg en wil je reageren? Meld je dan bij ons!

Wil je op de hoogte blijven van dit onderzoek?

Elke week sturen we je onderzoeksverhalen, tips van de redactie, en verhalen die je nog van ons kan verwachten.

Makers