Els (niet haar echte naam) is docent in het voortgezet onderwijs en maakt zich zorgen over de coronamaatregelen op haar school. Middelbare scholen gaan vanaf 1 juni beperkt weer open. Zijn ze voldoende in staat om de gewenste maatregelen door te voeren? Voor een nieuw onderzoek vragen wij ons af hoe verschillende sectoren zich voorbereiden op de terugkeer naar de werkvloer.
Els ziet in haar schoolgebouw duidelijke knelpunten waarbij de anderhalve-meter-maatregel volgens haar niet haalbaar is. Ze vraagt zich af of de schoolleiding zich wel strikt aan de RIVM-voorschriften gaat houden of dat er her en der een beetje gesmokkeld gaat worden om de school toch maar open te kunnen stellen.
Veel knelpunten
Els ziet veel knelpunten in het gebouw waar ze straks weer les moet gaan geven. “Om overal die anderhalve meter afstand te houden moet je dus per leerling rekening houden met een diameter van drie meter. Ik werk op, wat genoemd wordt, een domeinschool. Dat betekent dat de kinderen regelmatig in grotere domein-lokalen les krijgen. Daar voorzie ik niet zoveel problemen. Maar de gewone klaslokalen daarentegen zijn juist aan de kleine kant. Die zijn maar zeven bij zeven meter dus ik zie niet hoe daar met acht leerlingen plus de leraar op anderhalve meter afstand lesgegeven kan worden.” Ook de logistiek in het gebouw zit volgens Els vol uitdagingen. “De gangen zijn vaak smal. Er is een gedeelte waar ook de lockers zijn. Daar is zeker veel te weinig ruimte om groepen leerlingen op anderhalve meter te laten passeren.”
Wat zijn de gevolgen voor mijn privéleven? Kan ik nog wel bij mijn ouders langsgaan?
Besmettingsgevaar
Ook maakt Els zich zorgen over het besmettingsgevaar als ze zoveel mensen op haar werkdag tegen zal gaan komen. “Van jonge kinderen lijkt nu wel duidelijk te zijn dat ze het coronavirus niet zo snel doorgeven. Maar geldt dat ook voor jongeren van zestien of zeventien jaar? Wat weten we daar precies over? Het voelt een beetje alsof wij in het onderwijs als experiment dienen. Eerst het basisonderwijs en daarna het voortgezet onderwijs. En, wat zijn de gevolgen voor mijn privéleven? Kan ik in de nieuwe situatie nog wel bij mijn ouders langsgaan na schooltijd? Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat ik hen besmet met dit nare virus.”
Gebrekkige communicatie
De leiding van de school waar Els lesgeeft is druk bezig met het uitwerken van de plannen. Hoe die er precies uit gaan zien weet ze niet. Er is nog niet over gecommuniceerd door de leiding. “Ze zullen zeker hun best doen, daar ben ik van overtuigd. Maar ik wil graag zelf zien en beoordelen wat de impact zal zijn op het lesgeven. Nu weet ik nog niet hoe de plannen eruitzien en dat maakt me extra bezorgd.”