Ze zijn inmiddels niet meer weg te denken uit het stadsbeeld: de elektrische deelscooters. In onder andere Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag kom je de exemplaren van Felyx, Go Sharing en Check in toenemende mate tegen. De scooters zijn elektrisch en dus een stuk stiller en schoner dan hun tegenhangers die op benzine en diesel rijden. Maar er klinkt ook kritiek: het lijkt erg moeilijk voor gebruikers om de scooters zo te parkeren dat ze niet in de weg staan voor de andere weggebruikers.
De elektrische deelscooters passen goed in de plannen die gemeentes hebben voor de toekomst van het verkeer in de steeds drukker wordende steden. Samenvattend: minder auto’s in de binnenstad, verbetering van het openbaar vervoer, een aantrekkelijke fietsinfrastructuur én we moeten veel meer gebruik maken van deelmobiliteit. Als meer mensen minder voertuigen delen, dan gaat het aantal voertuigen in de stad naar beneden. Dat is de gedachtegang die gemeentes volgen wanneer ze een nieuw deelauto, -fiets of -scooter het groene licht geven om hun initiatief te introduceren binnen het straatbeeld. En dan is het natuurlijk ook nog duurzamer.
Al deze ideeën zouden ervoor moeten zorgen dat er minder voertuigen op de wegen zijn en alles goed bereikbaar blijft. Maar in het geval van de deelscooter, gaat deze redenering niet helemaal op: de overgrote meerderheid gebruikt een ritje niet als alternatief voor de auto, maar voornamelijk als vervanging voor een fiets- of looptochtje.
Overlast
Veel gebruikers zien een ritje op de scooter vooral als een leuk tochtje. Maar voor de omgeving zijn de gevolgen hiervan vaak minder fijn. Mensen lijken zich weinig aan te trekken van de regels rond het parkeren van de scooters. Als je op Twitter kijkt naar berichten met de hashtag felyxchallenge, lijkt het alsof de straten van Nederland overspoeld worden met foutgeparkeerde deelscooters. Zo staan ze overdwars op looppaden, worden achteloos achtergelaten voor deuren of blokkeren doorgangswegen. Het is natuurlijk erg vervelend als je met de kinderwagen niet meer op een normale manier over het voetpad kan lopen. Als rolstoelgebruiker kan een reis zo zelfs onmogelijk worden.