Stel: je bent slachtoffer van online oplichting en doet aangifte. Maar de politie kan niks voor je betekenen. Kun je dan naar je geld fluiten? Dat hoeft niet, want er is een regeling waardoor je je geld kunt terugvorderen bij de dader. Maar die regeling wordt nauwelijks gebruikt, blijkt uit onderzoek van Pointer (KRO-NCRV). Zonde, vindt Kamerlid Songül Mutluer (GroenLinks-PvdA). Daarom stelt ze Kamervragen.

Regeling te onbekend

“Het is zorgelijk dat veel slachtoffers van online oplichting niet weten dat ze hun geld kunnen terugvorderen van fraudeurs. De regeling die hiervoor bestaat, is nog te onbekend en wordt te weinig gebruikt”, zegt Mutluer. Ze wil onder andere van de minister van Justitie en Veiligheid weten hoeveel mensen sinds 1 januari 2021 een beroep hebben gedaan op Procedure Begunstigde NAW-gegevens bij Niet-Bancaire Fraude (PNBF). Ook vraagt ze hoeveel daarvan daadwerkelijk geld hebben teruggekregen van fraudeurs via een deurwaarder.

Over de PNBF

Slachtoffers van online oplichting kunnen sinds 2021 aanspraak maken op de Procedure Begunstigde NAW-gegevens bij Niet-Bancaire Fraude (PNBF). Met alleen de bankrekening (IBAN-adres) van de oplichter kun je de naam, het adres en de woonplaats opvragen bij de bank. Dit maakt het makkelijker om met behulp van een deurwaarder, het geld terug te vorderen van de oplichter. Maar deze route wordt dus nauwelijks gebruikt. 

“We moeten ervoor zorgen dat slachtoffers beter worden geïnformeerd en sneller worden geholpen. Ook zou de regeling moeten gelden voor betaaldiensten, zodat fraudeurs makkelijker opgespoord kunnen worden”, zegt Mutluer. Als je nu bijvoorbeeld met Adyen en Molly betaalt en je wordt opgelicht, dan geldt de regeling niet.

Online opgelicht? Zo krijg je je geld terug

Opgelicht? Met deze onbekende regeling krijg je toch je geld terug

Aaltje verliest haar spaargeld door WhatsApp-fraude, maar de politie kan niets doen. Een deurwaarderskantoor wijst haar op een onbekende regeling: “Ik kreeg alles terug."

Mutluer vraagt de minister of slachtoffers van online fraude standaard op de PNBF-regeling worden gewezen. Ze is van mening dat dit vaste routine zou moeten worden en vraagt de minister hoe hij daarvoor gaat zorgen. “We moeten de slachtoffers van online oplichting niet aan hun lot overlaten.”

Bekijk hieronder onze uitzending over misleidende webshops terug:

Misleidende webshops header
26 min 2 s

Hoe voorkom je online oplichting? We doen het allemaal: online shoppen. Maar het gaat ook vaak fout. Zo denk je bijvoorbeeld dat je online gouden sieraden bestelt bij een ouder juweliersechtpaar in Nederland dat met pensioen gaat, maar in werkelijkheid krijg je plastic prul uit China. Dagelijks doen 40 mensen aangifte van online handelsfraude via een webshop. Is online fraude nog te stoppen? En bij wie ligt de verantwoordelijkheid om dat te doen, bij de politie, justitie of moeten wij als consument beter opletten?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ontvang iedere week onze beste verhalen in je mailbox.

Makers

Samen komen we verder

Ons onderzoek begint bij jou. Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Heb jij een tip of ervaring die je met ons wil delen? Laat het ons weten!

Documentatie uploaden
CAPTCHA
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.

Bedankt, je tip is verstuurd

Wat gebeurt er nu met mijn tip?

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het tipformulier in te vullen. Je tip is verstuurd naar de redacteur van het onderzoek. Wij publiceren niets met naam en toenaam zonder contact met je op te nemen. Soms krijgen we zoveel tips binnen dat het ons helaas niet lukt om iedereen een persoonlijke reactie te sturen. We vragen je begrip hiervoor. 

Benieuwd naar de impact van eerdere tips?

Van kamervragen tot petities en maatschappelijk debat: samen met jou pakken we systemisch falen en onrecht aan. Benieuwd naar de impact van eerdere onderzoeken en ingezonden tips? Bekijk dan nu ons track record.