In Nederland wonen maar liefst 1,6 miljoen singels van vijftig jaar of ouder. En steeds meer 50-plussers zoeken online een nieuwe partner. Dat gaat helaas lang niet altijd goed, leren we in ons onderzoek online oplichting. Na onze uitzending over datingsites met nepprofielen krijgen we opvallend veel tips over één bepaalde datingsite voor 50-plussers. Waar je volgens onze tipgevers vooral ‘gekoppeld’ wordt aan een intimiderend incassobureau.

Het gaat om vijf tips van ouderen die niet langer alleen willen zijn. Een mooie website, speciaal voor mensen van vijftig jaar en ouder, moet uitkomst bieden. De teksten op de website zijn verleidelijk: “Grootste datingsite voor 50 plussers. Gratis inschrijving. Veilig en betrouwbaar. Daten met een gerust hart.”

Spotgoedkope proefabonnementen

Willy (63) uit Harlingen is al drieëntwintig jaar alleen, en hoopt op deze datingsite eindelijk een leuke partner te vinden. ‘Ik schreef me gratis in en ontving na een paar dagen een aanbieding voor tien dagen Premium lidmaatschap voor maar vier euro negenennegentig.’ Ook Carel (68) uit Tilburg gaat voor de bijl voor het lage bedrag waarmee je de site een paar dagen vrijblijvend kunt uitproberen. Hij betaalt één euro voor drie dagen Premium lidmaatschap, waarmee je in contact kunt komen met andere leden. Beiden komen er snel achter dat zij op deze website niet gaan vinden wat zij zoeken. ‘Een heel beperkt aanbod mannen,' schrijft Willy. En ook Carel vertrouwt het niet. ‘Ik heb meteen opgezegd.’ Tevergeefs, want hij blijkt al vast te zitten aan een maandabonnement van bijna veertig euro.

Stilzwijgend verlengen

En hij is niet de enige waarbij dit gebeurt. Het lijkt de vaste werkwijze van deze datingsite voor 50-plussers; Nadat je je als gewoon lid hebt aangemeld, ontvang je na een paar dagen een mail met een aanbieding. Daarin staat een specifieke opzegtermijn vermeld. Binnen vierentwintig uur voor een abonnement van drie dagen en tweeënzeventig uur voor een abonnement van tien dagen. Omdat dit niet in de betalingsvoorwaarden staat, gaat het hier vaak mis. Want als je niet opzegt binnen die specifieke termijn, zit je automatisch vast aan een duur maandabonnement dat automatisch wordt geïncasseerd.

Rekeningen van honderdtwintig euro

Ook Willy leest erover heen en ziet tot haar schrik dat er begin dit jaar bijna veertig euro is afgeschreven door de datingsite. ‘Ik heb het gelukkig meteen kunnen storneren (terugboeken). Ik moet rondkomen van een bijstandsuitkering en was opgelucht dat ik het geld weer terug kon laten boeken.’ Maar zo makkelijk komt de geschrokken Friezin niet van het abonnement af. ‘Een paar minuten na het storneren kreeg ik al een pittig bericht waarin ze zeiden dat het “niet conform onze wederzijdse overeenkomst” was om het contract op te zeggen. Ze brachten veertig euro abonnementsgeld in rekening, veertig euro voor een opzegtermijn van een maand, en veertig euro incassokosten.’ De totale rekening van Willy bedraagt ineens rond de honderdtwintig euro. En dat geldt ook voor onze andere tipgevers.

Reclame Code Commissie

Tipgever Carel zwicht net als veel andere 50-plussers voor de druk van het incassobureau en betaalt de hoog opgelopen rekening. En dat terwijl de Reclame Code Commissie vorig jaar geoordeeld heeft dat de datingsite essentiële informatie niet duidelijk heeft vermeld. En dat hun handelswijze in strijd is met de informatieplicht. De commissie beveelt de adverteerder om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken voor de website. Gedupeerden worden hiermee in het gelijk gesteld. Maar hebben daarmee hun geld nog niet terug. Een gedupeerde laat het tot een rechtszaak komen. De zitting was afgelopen woensdag. Onze tipgevers wachten met smart op de uitspraak in die zaak. Carel adviseert andere gedupeerden om tot die tijd zeker niet te zwichten voor de intimiderende praktijken van de datingsite en aanverwant incassobureau.

'50-plussers zijn kneusjes, die kunnen we wel een poot uitdraaien'

Dat blijkt voor Willy geen eenvoudige opgave. ‘Ik ben er naar van. En heb veel stress van de intimiderende berichten die ik ontvang over mijn zogenaamde betaalverplichting. Het is zo onrechtvaardig dat iemand je zo kan behandelen.’ Maar betalen, dat doet ze niet. ‘Nee hoor, ik weet wel wat ze denken: ‘Die 50-plussers, dat zijn kneusjes die kunnen we wel een poot uitdraaien'. Nou maar dan hebben ze het mis. Ik ben geen kneusje maar een pitbull. Ik houd vast en ik vecht terug.’

Datingsite voor 50-plussers: ‘Het staat er duidelijk.’

De liefde werd voor veel 50-plussers, waaronder Carel en Willy, duur betaald. Het bedrijf achter de website is daarvan op de hoogte. ‘Er zijn in het verleden mensen geweest die zich negatief hebben uitgelaten over onze website,' laat woordvoerder Bob desgevraagd weten. Zijn achternaam wil hij niet geven. ‘Mijn achternaam is niet van toepassing. Dat is bedrijfsbeleid.’ Wel wil hij iets kwijt over de werkwijze van hun website voor 50-plussers. ‘Op het moment dat mensen bij ons iets afsluiten, tonen wij de betalingsvoorwaarden en de algemene voorwaarden. Daar staat duidelijk weergegeven op welke manier mensen moeten opzeggen en welke opzegtermijn er aan een specifieke actie hangt. Het staat er duidelijk.’ Het bedrijf beaamt dat ze vroeger ook een eigen incassobedrijf hadden. ‘Dat is iets uit het verleden. Die zaken houden we nu gescheiden.’

De naam van Carel is gefingeerd

Makers

Redacteur